El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral

Of reflection and description, this article aims to give a new meaning the practice of physical education from an inclusive perspective for teacher training; where this is actually participate in physical activities that teach in the classroom, creating   a culture of learning from...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Guzmán-Sierra, Andrés Julián
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9188
_version_ 1801706752449708032
author Guzmán-Sierra, Andrés Julián
author_facet Guzmán-Sierra, Andrés Julián
author_sort Guzmán-Sierra, Andrés Julián
collection OJS
description Of reflection and description, this article aims to give a new meaning the practice of physical education from an inclusive perspective for teacher training; where this is actually participate in physical activities that teach in the classroom, creating   a culture of learning from their own knowledge. Within the theoretical considera- tions, arose the review of different authors related to the topic of work as well as a descriptive methodology - interpretation that allowed the structured analysis of the information collected in the work of field. As important finding, refers to the indispensable need to relate theoretical knowledge concerning physical education with the daily lives of teachers in training for the degree course in basic education (LËB), and the practice of physical activity aiming to create the culture of ethics and professional authority.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9188
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91882019-04-25T17:05:33Z El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral Guzmán-Sierra, Andrés Julián Prácticas Actividad Física Cultura de Cuidado Integral Practices Physical Activity Culture of Ethic Inclusive Of reflection and description, this article aims to give a new meaning the practice of physical education from an inclusive perspective for teacher training; where this is actually participate in physical activities that teach in the classroom, creating   a culture of learning from their own knowledge. Within the theoretical considera- tions, arose the review of different authors related to the topic of work as well as a descriptive methodology - interpretation that allowed the structured analysis of the information collected in the work of field. As important finding, refers to the indispensable need to relate theoretical knowledge concerning physical education with the daily lives of teachers in training for the degree course in basic education (LËB), and the practice of physical activity aiming to create the culture of ethics and professional authority. El presente artículo de reflexión y descripción, tiene por objetivo resignificar la práctica de la educación física desde una perspectiva integral para el maestro  en formación; en donde este, sea realmente partícipe de las actividades físicas que enseña en el aula de clase, creando una cultura de aprendizaje a partir de sus propios conocimientos adquiridos. Dentro de las consideraciones teóricas, se planteó la revisión de diferentes autores relacionados con el tema de trabajo así como también una metodología descriptiva - interpretativa que permitió el análisis estructurado de la información recolectada en el trabajo de campo. Como hallazgo importante, se refiere a la necesidad indispensable de relacionar la práctica de actividad física y los conocimientos teóricos referentes a la educación física con el cotidiano de los maestros en formación de la Licenciatura en Educación Básica (LEB), apuntando a crear la cultura de ética y autoridad profesional. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9188 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 41-55 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 41-55 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 41-55 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 41-55 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 41-55 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9188/7646
spellingShingle Prácticas
Actividad Física
Cultura de Cuidado
Integral
Practices
Physical Activity
Culture of Ethic
Inclusive
Guzmán-Sierra, Andrés Julián
El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral
title El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral
title_full El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral
title_fullStr El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral
title_full_unstemmed El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral
title_short El maestro en formación y la práctica de actividad física: una perspectiva integral
title_sort el maestro en formacion y la practica de actividad fisica una perspectiva integral
topic Prácticas
Actividad Física
Cultura de Cuidado
Integral
Practices
Physical Activity
Culture of Ethic
Inclusive
topic_facet Prácticas
Actividad Física
Cultura de Cuidado
Integral
Practices
Physical Activity
Culture of Ethic
Inclusive
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9188
work_keys_str_mv AT guzmansierraandresjulian elmaestroenformacionylapracticadeactividadfisicaunaperspectivaintegral