La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo

This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from  the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rojas Rojas, Luz Miryan, Castillo Gutiérrez, María Consuelo
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361
_version_ 1801706755320709120
author Rojas Rojas, Luz Miryan
Castillo Gutiérrez, María Consuelo
author_facet Rojas Rojas, Luz Miryan
Castillo Gutiérrez, María Consuelo
author_sort Rojas Rojas, Luz Miryan
collection OJS
description This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from  the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the pedagogical endeavor, is it specifically addresses, in its definition and functionality, emphasizing  the role in the realities of the different contexts, models, training and experiences. Among the Conclusions we highlight the importance of the pedagogical practice that is based on the work, being articulated from the school, due to the teacher is essential in the educational community and its practice permeates the reality in the classroom.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9361
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-93612019-04-25T17:04:55Z La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo Rojas Rojas, Luz Miryan Castillo Gutiérrez, María Consuelo Práctica pedagógica Reflexión de la práctica Contexto educativo This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from  the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the pedagogical endeavor, is it specifically addresses, in its definition and functionality, emphasizing  the role in the realities of the different contexts, models, training and experiences. Among the Conclusions we highlight the importance of the pedagogical practice that is based on the work, being articulated from the school, due to the teacher is essential in the educational community and its practice permeates the reality in the classroom. El presente artículo tiene como propósito reflexionar sobre la práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo. A Partir de una revisión teórica se contrastan diferentes posturas que surgen de la exploración documental, a su vez parte desde una reflexión del tema que va enmarcado en el quehacer pedagógico, se aborda de manera específica, en su definición y funcionalidad, haciendo énfasis en el papel que juega en las realidades de los diferentes contextos, los modelos, la formación y las experiencias. Entre las conclusiones destacamos la importancia de la práctica pedagógica que se fundamenta en la labor articulada desde la escuela, toda vez que el docente es fundamental en la comunidad educativa y su práctica permea la realidad en el aula. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-01-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 1 No. 1 (2016): July - December 2016; 60-72 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 1 No 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 1 N. 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 1 n. 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361/7814
spellingShingle Práctica pedagógica
Reflexión de la práctica
Contexto educativo
Rojas Rojas, Luz Miryan
Castillo Gutiérrez, María Consuelo
La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
title La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
title_full La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
title_fullStr La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
title_full_unstemmed La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
title_short La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
title_sort la practica pedagogica y su incidencia en el contexto educativo
topic Práctica pedagógica
Reflexión de la práctica
Contexto educativo
topic_facet Práctica pedagógica
Reflexión de la práctica
Contexto educativo
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361
work_keys_str_mv AT rojasrojasluzmiryan lapracticapedagogicaysuincidenciaenelcontextoeducativo
AT castillogutierrezmariaconsuelo lapracticapedagogicaysuincidenciaenelcontextoeducativo