La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the p...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361 |
_version_ | 1801706755320709120 |
---|---|
author | Rojas Rojas, Luz Miryan Castillo Gutiérrez, María Consuelo |
author_facet | Rojas Rojas, Luz Miryan Castillo Gutiérrez, María Consuelo |
author_sort | Rojas Rojas, Luz Miryan |
collection | OJS |
description | This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the pedagogical endeavor, is it specifically addresses, in its definition and functionality, emphasizing the role in the realities of the different contexts, models, training and experiences. Among the Conclusions we highlight the importance of the pedagogical practice that is based on the work, being articulated from the school, due to the teacher is essential in the educational community and its practice permeates the reality in the classroom. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9361 |
institution | Revista Rastros y Rostros del Saber |
language | spa |
publishDate | 2017 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-93612019-04-25T17:04:55Z La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo Rojas Rojas, Luz Miryan Castillo Gutiérrez, María Consuelo Práctica pedagógica Reflexión de la práctica Contexto educativo This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the pedagogical endeavor, is it specifically addresses, in its definition and functionality, emphasizing the role in the realities of the different contexts, models, training and experiences. Among the Conclusions we highlight the importance of the pedagogical practice that is based on the work, being articulated from the school, due to the teacher is essential in the educational community and its practice permeates the reality in the classroom. El presente artículo tiene como propósito reflexionar sobre la práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo. A Partir de una revisión teórica se contrastan diferentes posturas que surgen de la exploración documental, a su vez parte desde una reflexión del tema que va enmarcado en el quehacer pedagógico, se aborda de manera específica, en su definición y funcionalidad, haciendo énfasis en el papel que juega en las realidades de los diferentes contextos, los modelos, la formación y las experiencias. Entre las conclusiones destacamos la importancia de la práctica pedagógica que se fundamenta en la labor articulada desde la escuela, toda vez que el docente es fundamental en la comunidad educativa y su práctica permea la realidad en el aula. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-01-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 1 No. 1 (2016): July - December 2016; 60-72 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 1 No 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 1 N. 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 1 n. 1 (2016): Julio - Diciembre 2016; 60-72 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361/7814 |
spellingShingle | Práctica pedagógica Reflexión de la práctica Contexto educativo Rojas Rojas, Luz Miryan Castillo Gutiérrez, María Consuelo La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo |
title | La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo |
title_full | La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo |
title_fullStr | La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo |
title_full_unstemmed | La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo |
title_short | La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo |
title_sort | la practica pedagogica y su incidencia en el contexto educativo |
topic | Práctica pedagógica Reflexión de la práctica Contexto educativo |
topic_facet | Práctica pedagógica Reflexión de la práctica Contexto educativo |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9361 |
work_keys_str_mv | AT rojasrojasluzmiryan lapracticapedagogicaysuincidenciaenelcontextoeducativo AT castillogutierrezmariaconsuelo lapracticapedagogicaysuincidenciaenelcontextoeducativo |