The dramatic game. a strategy to improve oral expression

This article reviews the results of a research carried out at “San Rafael” Educational Institution in the municipality of Rondón (Boyacá) in the Granada Oriente and Páramo branches; through reflective work, based on a diagnosis made through&n...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Soler Guerrero, Gloria Isabel, López Vargas, Leidy Yanet, Duarte Acero, Jorge Enrique
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390
_version_ 1801706619365490688
author Soler Guerrero, Gloria Isabel
López Vargas, Leidy Yanet
Duarte Acero, Jorge Enrique
author_facet Soler Guerrero, Gloria Isabel
López Vargas, Leidy Yanet
Duarte Acero, Jorge Enrique
author_sort Soler Guerrero, Gloria Isabel
collection OJS
description This article reviews the results of a research carried out at “San Rafael” Educational Institution in the municipality of Rondón (Boyacá) in the Granada Oriente and Páramo branches; through reflective work, based on a diagnosis made through the application of interviews and direct observation, evidencing a lackof command of verbal and gestural language used in communicative processes. This action type research, with a qualitative approach, with the objective of evaluating the changes presented in the oral expression with the implementation of the dramatic game as a didactic strategy in the second-grade students; structured in three phases: first; identify the problem and design of workshops; second; application of workshops; third; Analysis and evaluation of results. The proposed methodology; shows results in terms of voice tone, vocabulary increase and body expressions in communicative situations. Evidence significant progress in the oral expression of the population under study.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9390
institution Revista Educación y Ciencia
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-93902021-08-03T00:13:22Z The dramatic game. a strategy to improve oral expression El Juego Dramático. Una Estrategia para Mejorar La Expresión Oral The dramatic game. a strategy to improve oral expression Soler Guerrero, Gloria Isabel López Vargas, Leidy Yanet Duarte Acero, Jorge Enrique Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality. Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad. This article reviews the results of a research carried out at “San Rafael” Educational Institution in the municipality of Rondón (Boyacá) in the Granada Oriente and Páramo branches; through reflective work, based on a diagnosis made through the application of interviews and direct observation, evidencing a lackof command of verbal and gestural language used in communicative processes. This action type research, with a qualitative approach, with the objective of evaluating the changes presented in the oral expression with the implementation of the dramatic game as a didactic strategy in the second-grade students; structured in three phases: first; identify the problem and design of workshops; second; application of workshops; third; Analysis and evaluation of results. The proposed methodology; shows results in terms of voice tone, vocabulary increase and body expressions in communicative situations. Evidence significant progress in the oral expression of the population under study. Este artículo reseña los resultados de una investigación desarrollada en la Institución Educativa Técnica Agropecuaria San Rafael del municipio de Rondón (Boyacá) en las sedes Granada Oriente y Páramo; mediante un trabajo reflexivo, a partir de un diagnóstico realizado mediante la aplicación de entrevistas y observación directa, evidenciando escaso dominio del lenguaje verbal y gestual utilizado en procesos comunicativos. Esta investigación es de tipo acción, conenfoque de corte cualitativo, teniendo como objetivo evaluar los cambios presentados en la expresión oral con la implementación del juego dramáticocomo estrategia didáctica en los estudiantes de grado segundo; estructuradas en tres fases: primera; identificar el problema y diseño de talleres; segunda; aplicación de talleres; tercera; análisis y evaluación de resultados. La metodología planteada; muestra resultados en cuanto al tono de voz, incremento del vocabulario y expresiones corporales en situaciones comunicativas. Evidencia un progreso significativo en la expresión oral de la población objeto de estudio. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390 10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9390 Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 61-79 2805-6655 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390/7833 Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
spellingShingle Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
Soler Guerrero, Gloria Isabel
López Vargas, Leidy Yanet
Duarte Acero, Jorge Enrique
The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_alt El Juego Dramático. Una Estrategia para Mejorar La Expresión Oral
The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_full The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_fullStr The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_full_unstemmed The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_short The dramatic game. a strategy to improve oral expression
title_sort dramatic game a strategy to improve oral expression
topic Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
topic_facet Expression, verbal fluency, communicative ability, dramatic play, Orality.
Expresión, fluidez verbal, habilidad comunicativa, juego dramático, Oralidad.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9390
work_keys_str_mv AT solerguerrerogloriaisabel thedramaticgameastrategytoimproveoralexpression
AT lopezvargasleidyyanet thedramaticgameastrategytoimproveoralexpression
AT duarteacerojorgeenrique thedramaticgameastrategytoimproveoralexpression
AT solerguerrerogloriaisabel eljuegodramaticounaestrategiaparamejorarlaexpresionoral
AT lopezvargasleidyyanet eljuegodramaticounaestrategiaparamejorarlaexpresionoral
AT duarteacerojorgeenrique eljuegodramaticounaestrategiaparamejorarlaexpresionoral
AT solerguerrerogloriaisabel dramaticgameastrategytoimproveoralexpression
AT lopezvargasleidyyanet dramaticgameastrategytoimproveoralexpression
AT duarteacerojorgeenrique dramaticgameastrategytoimproveoralexpression