Dialogic listening: how music may help us become better philosophers

This paper is about dialogic listening as a precondition for meaningful engagement in Socratic dialogues and for music. In order to arrive at a better understanding of what constitutes dialogic listening in the context of educational philosophical dialogues, I first shed light on the practice of phi...

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Bibliographic Details
Main Author: Muruzabal-Lamberti, Pablo
Format: Online
Language:eng
spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9733
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author Muruzabal-Lamberti, Pablo
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description This paper is about dialogic listening as a precondition for meaningful engagement in Socratic dialogues and for music. In order to arrive at a better understanding of what constitutes dialogic listening in the context of educational philosophical dialogues, I first shed light on the practice of philosophy teaching based on Nelson & Heckmann’s neo-Socratic paradigm and link this practice to Plato’s dialogues. I then argue that the activity of listening to an interlocutor during Socratic dialogues on the one hand, and listening to music on the other, may in both cases be understood as a precondition for the process of engagement and, consequently, the co-creation of meaning as a central objective to the philosophical practice. I show this by discussing both Buber and Gadamer, combining their insights into three interrelated features of dialogic listening: 1) openness, 2) reciprocity, and 3) awareness, which apply to both philosophical dialogues and music. Ultimately, I attempt to make a case for the complementary application of music in the philosophical educational practice.
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institution Revista Praxis & Saber
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publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
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spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-97332021-07-13T04:15:21Z Dialogic listening: how music may help us become better philosophers Escucha dialógica: cómo la música nos puede ayudar a ser mejores filósofos I’écoute dialogique : comment la musique peut nous aider à être de meilleurs philosophes Escuta dialógica: como a música pode nos ajudar a ser melhores filósofos Muruzabal-Lamberti, Pablo listening, dialogue, music, philosophy, education escuchar, diálogo, música, filosofía, educación. l'écoute, le dialogue, la musique, la philosophie, l'éducation ouvir, dialogar, música, filosofia, educação This paper is about dialogic listening as a precondition for meaningful engagement in Socratic dialogues and for music. In order to arrive at a better understanding of what constitutes dialogic listening in the context of educational philosophical dialogues, I first shed light on the practice of philosophy teaching based on Nelson & Heckmann’s neo-Socratic paradigm and link this practice to Plato’s dialogues. I then argue that the activity of listening to an interlocutor during Socratic dialogues on the one hand, and listening to music on the other, may in both cases be understood as a precondition for the process of engagement and, consequently, the co-creation of meaning as a central objective to the philosophical practice. I show this by discussing both Buber and Gadamer, combining their insights into three interrelated features of dialogic listening: 1) openness, 2) reciprocity, and 3) awareness, which apply to both philosophical dialogues and music. Ultimately, I attempt to make a case for the complementary application of music in the philosophical educational practice. En este artículo se habla acerca de la escucha dialógica como requisito tanto para la participación significativa en los diálogos socráticos educativos como para la música. Con el fin de entender mejor la definición de escucha dialógica en los diálogos filosóficos educativos, hablo sobre la práctica de la enseñanza de filosofía basada en el paradigma neosocrático de Nelson y Heckmann y la relaciono con los diálogos de Platón. Luego, planteo que escuchar a un interlocutor durante diálogos socráticos y escuchar música pueden ser un requisito para el involucramiento y, en consecuencia, para la co-creación de sentido como objetivo central de la práctica filosófica. Para tal fin, recurro a Buber y Gadamer y combino sus puntos de vista en tres elementos de la escucha dialógica que se interrelacionan: 1) apertura, 2) reciprocidad y 3) conciencia del otro, los cuales aplican tanto a los diálogos filosóficos como a la música. Por último, defiendo el uso complementario de la música en la práctica educativa de la filosofía. Dans cet article, je parle de l'écoute dialogique en tant que condition aussi bien pour la participation significative aux dialogues socratiques dans le milieu éducatif que pour la musique. Afin de mieux comprendre la définition d'écoute dialogique dans les dialogues philosophiques éducatifs, je m'adresse sur la pratique de l'enseignement de la philosophie fondée sur le paradigme néo-socratique de Nelson et Heckmann et je fais un rapprochement avec les dialogues de Platon. Ensuite, j'affirme que le fait d'écouter un interlocuteur lors des dialogues socratiques et le fait d'écouter de la musique pourraient être une condition pour participer et, par conséquent, pour co-créer du sens comme l'objectif principal de la pratique philosophique. Dans ce but, je m'appuie sur les points de vue de Buber et Gadamer, en les combinant avec trois éléments de l'écoute dialogique qui sont interconnectés : 1) ouverture, 2) réciprocité, et 3) conscience d'autrui ; lesquels peuvent être appliqués aussi bien aux dialogues philosophiques qu'à la musique. Enfin, je défends l'usage complémentaire de la musique dans la pratique éducative de la philosophie. Neste artigo, falo sobre a escuta dialógica como requisito tanto para a participação significativa nos diálogos socráticos educativos e como para a música. Para entender melhor a definição de escuta dialógica nos diálogos filosóficos educativos, falo sobre a prática do ensino da filosofia baseada no paradigma neo-socrático de Nelson e Heckmann e a relaciono com os diálogos de Platão. Logo proponho que escutar um interlocutor durante os diálogos socráticos e escutar música podem ser um requisito para o envolvimento e, em consequência, para a co-criação de sentido como objetivo central da prática filosófica. Para esse fim, recorro a Buber e Gadamer, combinando seus pontos de vista em três elementos de escuta dialógica que se inter-relacionam: 1) atitude aberta, 2) reciprocidade e 3) consciência do outro; os quais se aplicam tanto aos diálogos filosóficos como à música. Finalmente, defendo o uso complementário da música na prática educativa da filosofia. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-07-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml text/html application/epub+zip https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9733 10.19053/22160159.v10.n23.2019.9733 Praxis & Saber; Vol. 10 No. 23 (2019): Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica; 253-272 Praxis & Saber; Vol. 10 Núm. 23 (2019): Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica; 253-272 Praxis & Saber; Vol. 10 No 23 (2019): Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica; 253-272 Praxis & Saber; V. 10 N. 23 (2019): Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica; 253-272 Praxis & Saber; v. 10 n. 23 (2019): Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica; 253-272 2462-8603 2216-0159 eng spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9733/8115 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9733/8889 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9733/9073 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9733/9056 Derechos de autor 2019 Pablo Muruzábal Lamberti
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