Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente

This article analyze the conceptualization of the pedagogical knowledge of the content, established by Park and Oliver based on the hexagonal model, from of the practice of a primary school teacher of a private sector of Tunja (Boyacá) city, with the objective to understand the way how the teacher m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: López Valiente, Erika Johana, Rodríguez Rivera, Leidy Rosario, Gutiérrez Caro, Luz Andrea, Pérez Rincón, Adriana María
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9941
_version_ 1801706756221435904
author López Valiente, Erika Johana
Rodríguez Rivera, Leidy Rosario
Gutiérrez Caro, Luz Andrea
Pérez Rincón, Adriana María
author_facet López Valiente, Erika Johana
Rodríguez Rivera, Leidy Rosario
Gutiérrez Caro, Luz Andrea
Pérez Rincón, Adriana María
author_sort López Valiente, Erika Johana
collection OJS
description This article analyze the conceptualization of the pedagogical knowledge of the content, established by Park and Oliver based on the hexagonal model, from of the practice of a primary school teacher of a private sector of Tunja (Boyacá) city, with the objective to understand the way how the teacher manages to originate, mobilize and generate the appropriation of knowledge in her students; for this was used qua- litative research, it is based on an interpretive paradigm through content analysis and case study; As information gathering techniques, non-participant observation and instruments such as; the semi-structured interview and the documentary re- view. The above described revolves around each of the categories of (PCK) and the relationships that are established between some of them, presenting as a result more untied the use of instructional strategies to teach in this pedagogical practice specifically.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9941
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-99412019-08-26T19:54:10Z Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente López Valiente, Erika Johana Rodríguez Rivera, Leidy Rosario Gutiérrez Caro, Luz Andrea Pérez Rincón, Adriana María conocimiento pedagógico del contenido didáctica Lengua Castellana práctica docente pedagogical knowledge of the content didactic Spanish Language teaching teacher This article analyze the conceptualization of the pedagogical knowledge of the content, established by Park and Oliver based on the hexagonal model, from of the practice of a primary school teacher of a private sector of Tunja (Boyacá) city, with the objective to understand the way how the teacher manages to originate, mobilize and generate the appropriation of knowledge in her students; for this was used qua- litative research, it is based on an interpretive paradigm through content analysis and case study; As information gathering techniques, non-participant observation and instruments such as; the semi-structured interview and the documentary re- view. The above described revolves around each of the categories of (PCK) and the relationships that are established between some of them, presenting as a result more untied the use of instructional strategies to teach in this pedagogical practice specifically. En el presente artículo se analiza la conceptualización del conocimiento pedagógi- co del contenido, instaurada por Park y Oliver en su modelo hexagonal, a partir de la práctica pedagógica realizada por un docente de educación básica primaria del sector privado de la ciudad Tunja (Boyacá), con el objetivo de comprender la forma en que el maestro logra originar, movilizar y generar la apropiación de los saberes en sus estudiantes; para ello, se emplea la investigación cualitativa, basada en un paradigma interpretativo mediante el análisis de contenido y estudio de caso; como técnicas de recolección de información, se emplearon la observación no participan- te e instrumentos como; la entrevista semiestructurada y la revisión documental. Lo anteriormente descrito gira en torno a cada una de las categorías de (PCK) y las relaciones que se establecen entre algunas de ellas, presentando como resultado más destacado el uso de estrategias instructivas para enseñar en esta práctica pedagógica específicamente. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-08-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9941 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 5 (2019): Julio - Diciembre 2018; 40-55 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 5 (2019): Julio - Diciembre 2018; 40-55 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 5 (2019): Julio - Diciembre 2018; 40-55 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 5 (2019): Julio - Diciembre 2018; 40-55 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 5 (2019): Julio - Diciembre 2018; 40-55 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9941/8264
spellingShingle conocimiento pedagógico del contenido
didáctica
Lengua Castellana
práctica docente
pedagogical knowledge of the content
didactic
Spanish Language
teaching teacher
López Valiente, Erika Johana
Rodríguez Rivera, Leidy Rosario
Gutiérrez Caro, Luz Andrea
Pérez Rincón, Adriana María
Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
title Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
title_full Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
title_fullStr Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
title_full_unstemmed Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
title_short Didáctica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la práctica docente
title_sort didactica de la lengua castellana y el modelo park y oliver en la practica docente
topic conocimiento pedagógico del contenido
didáctica
Lengua Castellana
práctica docente
pedagogical knowledge of the content
didactic
Spanish Language
teaching teacher
topic_facet conocimiento pedagógico del contenido
didáctica
Lengua Castellana
práctica docente
pedagogical knowledge of the content
didactic
Spanish Language
teaching teacher
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9941
work_keys_str_mv AT lopezvalienteerikajohana didacticadelalenguacastellanayelmodeloparkyoliverenlapracticadocente
AT rodriguezriveraleidyrosario didacticadelalenguacastellanayelmodeloparkyoliverenlapracticadocente
AT gutierrezcaroluzandrea didacticadelalenguacastellanayelmodeloparkyoliverenlapracticadocente
AT perezrinconadrianamaria didacticadelalenguacastellanayelmodeloparkyoliverenlapracticadocente