Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra

This article presents the results of research project developed at the Faculty of Engineering and Basic Sciences of the Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, D.C.) whose main goal was to describe and to analyze the effects of implementing a didactic strategy for teaching the concept of a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ballesteros, Vladimir Alfonso, Lozano, Sébastien, Rodríguez, Óscar Iván
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989
_version_ 1801706453154660352
author Ballesteros, Vladimir Alfonso
Lozano, Sébastien
Rodríguez, Óscar Iván
author_facet Ballesteros, Vladimir Alfonso
Lozano, Sébastien
Rodríguez, Óscar Iván
author_sort Ballesteros, Vladimir Alfonso
collection OJS
description This article presents the results of research project developed at the Faculty of Engineering and Basic Sciences of the Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, D.C.) whose main goal was to describe and to analyze the effects of implementing a didactic strategy for teaching the concept of area under the curve, in the context of an Integral Calculus course. Cell phones devices were used as a tool intended to support the learning process considering that these devices might not be as harmful or distracting as others and, as well, that respond to the new ways of recognizing and integrating into alternative Learning communities. An experimental design of four Solomon groups was carried out with the purpose of determining the influence of an intervention mediated by the GeoGebra “Graphing Calculator” mobile application, also considering the effect of an entrance test. The results found indicate that the two groups that had the intervention based on the mobile application obtained better performance in the exit test than those groups that had an intervention with a traditional scientific calculator.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9989
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-99892021-07-13T03:58:45Z Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra Ballesteros, Vladimir Alfonso Lozano, Sébastien Rodríguez, Óscar Iván Aprendizaje móvil aproximación de áreas enseñanza del cálculo software de geometría dinámica This article presents the results of research project developed at the Faculty of Engineering and Basic Sciences of the Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, D.C.) whose main goal was to describe and to analyze the effects of implementing a didactic strategy for teaching the concept of area under the curve, in the context of an Integral Calculus course. Cell phones devices were used as a tool intended to support the learning process considering that these devices might not be as harmful or distracting as others and, as well, that respond to the new ways of recognizing and integrating into alternative Learning communities. An experimental design of four Solomon groups was carried out with the purpose of determining the influence of an intervention mediated by the GeoGebra “Graphing Calculator” mobile application, also considering the effect of an entrance test. The results found indicate that the two groups that had the intervention based on the mobile application obtained better performance in the exit test than those groups that had an intervention with a traditional scientific calculator. Este artículo presenta los resultados de un proyecto de investigación desarrollado en la Facultad de Ingeniería y Ciencias Básicas de la Fundación Universitaria Los Libertadores (Bogotá, D.C.) cuyo objetivo consistió en describir y analizar los efectos de implementar una estrategia didáctica para la enseñanza de la noción de área bajo la curva, durante un curso de Cálculo Integral, a partir de la integración de teléfonos celulares como dispositivos que pueden apoyar el proceso de aprendizaje y no como artefactos nocivos o distractores y que responden a nuevas formas de reconocerse e integrarse a comunidades alternativas de aprendizaje. Se realizó un diseño experimental de cuatro grupos de Solomon con el propósito de determinar la influencia de una intervención mediada por la aplicación móvil “Calculadora Gráfica” de GeoGebra considerando también el efecto de una prueba de entrada. Los resultados encontrados señalan que los dos grupos que tuvieron la intervención mediada por la aplicación móvil obtuvieron mejor rendimiento en la prueba de salida que aquellos grupos que tuvieron una intervención con calculadora científica tradicional. Cet article présente les résultats d'un projet de recherche développé à la Faculté d'Ingénierie et de Sciences Fondamentales de la Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, DC) dont l'objectif était de décrire et d'analyser les effets d'une stratégie didactique pour enseigner la notion de l’aire sous la courbe, pendant un cours de calcul intégral, avec l'utilisation des téléphones cellulaires en tant qu'appareils capables de supporter le processus d'apprentissage et non comme des appareils nuisibles ou gênants, et, aussi,  répondant à de nouvelles façons de reconnaître et d'intégrer des communautés alternatives d'apprentissage. Une conception expérimentale de quatre groupes de Solomon a été réalisée dans le but de déterminer l’influence d’une intervention médiatisée par l’application mobile «Graphing Calculator» de GeoGebra, tenant également compte de l’effet d’un test d’entrée. Les résultats obtenus indiquent que les deux groupes pour lesquels l'intervention mobile a été médiée par l'application mobile ont obtenu de meilleures performances au test de sortie que ceux des groupes ayant de l’intervention avec une calculatrice scientifique traditionnelle. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-04-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989 10.19053/22160159.v11.n26.2020.9989 Praxis & Saber; Vol. 11 No. 26 (2020): Educación matemática Praxis & Saber; Vol. 11 Núm. 26 (2020): Educación matemática Praxis & Saber; Vol. 11 No 26 (2020): Educación matemática Praxis & Saber; V. 11 N. 26 (2020): Educación matemática Praxis & Saber; v. 11 n. 26 (2020): Educación matemática 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9214 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9261 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9262 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/10366 Derechos de autor 2020 Vladimir Alfonso Ballesteros
spellingShingle Aprendizaje móvil
aproximación de áreas
enseñanza del cálculo
software de geometría dinámica
Ballesteros, Vladimir Alfonso
Lozano, Sébastien
Rodríguez, Óscar Iván
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
title Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
title_full Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
title_fullStr Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
title_full_unstemmed Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
title_short Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
title_sort nocion de aproximacion del area bajo la curva utilizando la aplicacion calculadora grafica de geogebra
topic Aprendizaje móvil
aproximación de áreas
enseñanza del cálculo
software de geometría dinámica
topic_facet Aprendizaje móvil
aproximación de áreas
enseñanza del cálculo
software de geometría dinámica
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989
work_keys_str_mv AT ballesterosvladimiralfonso nociondeaproximaciondelareabajolacurvautilizandolaaplicacioncalculadoragraficadegeogebra
AT lozanosebastien nociondeaproximaciondelareabajolacurvautilizandolaaplicacioncalculadoragraficadegeogebra
AT rodriguezoscarivan nociondeaproximaciondelareabajolacurvautilizandolaaplicacioncalculadoragraficadegeogebra