Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy
1 recurso en línea (105 páginas) : ilustraciones color.
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado - Pregrado |
Language: | eng |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874 |
_version_ | 1801705882647527424 |
---|---|
author | Molina Buitrago, Angie Zenaida Nempeque Murcia, Laura Juliana |
author2 | Viáfara González, John Jairo |
author_facet | Viáfara González, John Jairo Molina Buitrago, Angie Zenaida Nempeque Murcia, Laura Juliana |
author_sort | Molina Buitrago, Angie Zenaida |
collection | DSpace |
description | 1 recurso en línea (105 páginas) : ilustraciones color. |
format | Trabajo de grado - Pregrado |
id | repositorio.uptc.edu.co-001-2874 |
institution | Repositorio Institucional UPTC |
language | eng |
publishDate | 2019 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uptc.edu.co-001-28742023-04-13T16:16:04Z Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy Molina Buitrago, Angie Zenaida Nempeque Murcia, Laura Juliana Viáfara González, John Jairo Inglés - Enseñanza secundaria - Investigaciones Inglés - Desarrollo de habilidades comunicativas Lenguas modernas - Enseñanza superior Lenguas extranjeras - Enseñanza Licenciatura en Idiomas Modernos - Tesis y disertaciones académicas 1 recurso en línea (105 páginas) : ilustraciones color. Este documento reseña los hallazgos de una estrategia de tutoría recíproca entre compañeros aplicada con treinta y cuatro estudiantes de grado décimo en un colegio público en Tunja, Boyacá. Aunque al principio del estudio estos estudiantes no parecían estar interesados ni tampoco conscientes de los beneficios que tiene el hablar inglés, los estudiantes cambiaron sus actitudes hacia el inglés cuando trabajaron con un compañero para mejorar su aprendizaje como tal, y desarrollar su aprendizaje autónomo también. La interacción generada demostró que los estudiantes no solo trabajaron con otra persona, quien no era cercano a ellos, con el fin de alcanzar objetivos académicos, sino también para ganar habilidades sociales para sensibilizarse de cómo deben tratar a alguien usando sus valores (respeto, comprensión, paciencia, entre otros), y ser conscientes de la existencia del otro para pedir ayuda y apoyar sus necesidades. Estos objetivos individuales fueron reunidos en un logro principal el cual fue reforzar la identidad del grupo. This paper reports the findings of the reciprocal peer tutoring strategy applied with thirty-four tenth graders in a public school in Tunja, Boyacá. Though at the very beginning of the study these students did not seem to be neither interested in nor aware of the benefits that speaking English has, the participants changed their attitudes forward English as they worked with a partner to improve their learning and to develop their autonomous learning as well. The interaction generated demonstrated that students not only worked with another person, who was not close to them, to achieve the academic goals, but also to gain social skills to realize the way they had to treat someone else making use of their values (respect, understanding, patience, etc.) and to be more aware of the other’s existence for asking help and supporting their needs. These individual goals were gathered in one main achievement which was to reinforce the identity of the group. Bibliografía y webgrafía: páginas 83-84 Pregrado Licenciado en Idiomas Modernos Español - Inglés 2019-10-04T21:56:49Z 2019-10-04T21:56:49Z 2019 Trabajo de grado - Pregrado http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text https://purl.org/redcol/resource_type/TP http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Molina Buitrago, A. Z. & Nempeque Murcia, L. J. (2019). Speaking in English Shoulder to Shoulder: A Reciprocal Peer Tutoring Strategy. (Trabajo de pregrado). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874 http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874 eng Álvarez , P., & González , M. (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria: Una experiencia de formación académica y profesional. Educar, 107-128. Ariza, J., & Viáfara, J. (2009). Interweaving Autonomous Learning on Peer Tutoring in Couching EFL Student-Teachers . PROFILE, 85-104. Benson, P. (2001, January 1). Academia. Retrieved from Academia: https://www.academia.edu/1144280/Teaching_and_researching_autonomy_in_language_learning?auto=download Benson, P. (2011). What's new in autonomy? JALT 2011- Teaching Learning Growing, (pp. 15-18). Tokyo. Benson, P. (2011). What's new in autonomy? . JALT 2011- Teaching Learning Growing, (pp. 15-18). Tokyo. Burns, A. (2003). Collaborative Action Research for English Language Teachers. Cambridge : Cambridge University Press. Cohen, P. A., Kulik, J. A., & Kulik, C.-L. C. (1982). Educational Outcomes of Tutoring: A Meta-analysis of Findings. American Educational Research Journal, 19(02), 237-248. Cortés, M., & Sánchez, D. (2005). Profiles of autonomy in the field of foreign languages. Profile Issues in Teacher Professional Development, 6, 133-140. Dickinson, L. (1993, October 4th). Aspects of Autonomous Learning Dioso-Henson, L. (2012). The Effect of Reciprocal Peer Tutoring and Non-Recriprocal Peer Tuoring on the Performance of Students in College Physics. Research in Education, 87(1), 34-49. Dishlad, R., & Latif, M. (2013). Focus Group Interview as a Tool for Qualitative Research: An Analysis. Pakistan Journal of Social Sciences, 191-198. Gartner, A., & Reissman, F. (1993). Peer-Tutoring: Toward a New Model. ERIC Digest, 1-7. Gartner, A., & Reissman, F. (1994). Tutoring Helps Those Who Give, Those Who Receive. Educational Leadership, 52(3), 58-60. Gelabert , S. B., Gisbert, D. D., Topping , K., & Thurston, A. (2008). International Online Peer-Tutoring to Promote Modern Language Development in Primary Schools. Retrieved from researchgate.net: https://www.researchgate.net/profile/Silvia_Blanch/publication/238775104_International_online_Peer_Tutoring_to_promote_modern_Language_Development_in_Primary_Schools/links/02e7e52d8609f227ba000000.pd Gibbs, G. (2007). Thematic coding and categorizing. In G. Gibbs, Analyzing Qualitative Data (pp. 38 - 56). London, Los Angeles [CA]: SAGE. Gómez, C. (2010). Strategies to Help ESL Students Improve Their Communicative Competence and Class Participation: A Study in a Middle School. HOW, 73-89. Herrera, L., & Largo, J. (2017). An Online Peer-Tutoring Autonomous Environment fo English Learning . An Online Peer-Tutoring Autonomous Environment fo English Learning . Tunja, Colombia. Ivanovska, B. (2015). Learner Autonomy in Foreign Language Education and Cultural Context. Precedia-Social and Behaivoral Sciences, 352-356. Kalkowski, P. (1995). Peer and Cross-Age Tutoring. School Improvement Research Series, 18, 1-27. Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Geelong, Victoria: Deakin University Press. Merriam, S., & Tisdell, E. (2015). Qualitative Research: a guide to design and implementation . John Willey & Sons. Mynard, J., & Almarzouqi, I. (2006). Investigating Peer Tutoring . ELT Journal, 13-22. Nacional, M. d. (2014). Socialización Plan Nacional de Bilingüismo. Bogotá. Nunan, D. (2003). Nine Steps to Learn Autonomy. Symposium , 93-204. Powell, K. C., & Kalina, C. J. (2009). Cognitive and Social Constructivism: Developing Tools for an Effective Classroom . Education, 241-250. Shirakawa, T. (2018). Categorizing Findings on Language Tutor Autonomy (LTA) from Interviews. Relay Journal, 236-246. Tudge, J. R. (1992). Processes and Consequences of Peer Collaboration: A Vygotskian Analysis. Child Development, 63(6), 1364-1379. Viáfara, J., & Ariza, J. (2008). Un modelo tutorial entre compañeros como apoyo al aprendizaje autónomo del inglés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 13(19), 173-209. Copyright (c) 2019 Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Escuela de Idiomas Facultad de Ciencias de la Educación |
spellingShingle | Inglés - Enseñanza secundaria - Investigaciones Inglés - Desarrollo de habilidades comunicativas Lenguas modernas - Enseñanza superior Lenguas extranjeras - Enseñanza Licenciatura en Idiomas Modernos - Tesis y disertaciones académicas Molina Buitrago, Angie Zenaida Nempeque Murcia, Laura Juliana Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy |
title | Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy |
title_full | Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy |
title_fullStr | Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy |
title_full_unstemmed | Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy |
title_short | Speaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategy |
title_sort | speaking in english shoulder to shoulder a reciprocal peer tutoring strategy |
topic | Inglés - Enseñanza secundaria - Investigaciones Inglés - Desarrollo de habilidades comunicativas Lenguas modernas - Enseñanza superior Lenguas extranjeras - Enseñanza Licenciatura en Idiomas Modernos - Tesis y disertaciones académicas |
url | http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874 |
work_keys_str_mv | AT molinabuitragoangiezenaida speakinginenglishshouldertoshoulderareciprocalpeertutoringstrategy AT nempequemurcialaurajuliana speakinginenglishshouldertoshoulderareciprocalpeertutoringstrategy |