Hacia una cultura estadística : aprendizaje de las medidas de dispersión en un contexto rural

Eng: The present work was carried out with the objective of analyzing the way in which project-based learning of dispersion measures can contribute to the development of the statistical culture of eleventh grade students in a rural context. To do so, we begin by addressing theoretically, among other...

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Main Author: Rojas Ortigoza, Alba Bibiana
Other Authors: Fúneme Mateus, Cristian Camilo
Format: Tesis de maestría
Language:Spanish / Castilian
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2024
Subjects:
Online Access:https://repositorio.uptc.edu.co//handle/001/9646
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description Eng: The present work was carried out with the objective of analyzing the way in which project-based learning of dispersion measures can contribute to the development of the statistical culture of eleventh grade students in a rural context. To do so, we begin by addressing theoretically, among other topics, the teaching of statistics, dispersion measures, statistical culture and project-based learning. Then, following the qualitative methodological design, a diagnosis was made that showed the need to implement the project-based learning pedagogical strategy to address the topic of dispersion measures, seeking the use, interpretation and critical argumentation. With respect to the results of this process, it was concluded that, although significant achievements were reached regarding the development of a project and data management, due to situations such as social isolation, the expected levels of statistical culture were not reached, a situation that leaves as a major reflection, that when implementing this type of strategies, the interaction among students and the communication with the teacher is fundamental.
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institution Repositorio Institucional UPTC
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publishDate 2024
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
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spelling repositorio.uptc.edu.co-001-96462024-03-15T07:32:37Z Hacia una cultura estadística : aprendizaje de las medidas de dispersión en un contexto rural Rojas Ortigoza, Alba Bibiana Fúneme Mateus, Cristian Camilo Estadística - Enseñanza Estadística matemática Dispersión (Matemáticas) Educación estadística Medidas de dispersión Cultura estadística y aprendizaje basado en proyectos Statistics education Dispersion measures Statistical literacy and project-based learning Educación - Investigaciones Eng: The present work was carried out with the objective of analyzing the way in which project-based learning of dispersion measures can contribute to the development of the statistical culture of eleventh grade students in a rural context. To do so, we begin by addressing theoretically, among other topics, the teaching of statistics, dispersion measures, statistical culture and project-based learning. Then, following the qualitative methodological design, a diagnosis was made that showed the need to implement the project-based learning pedagogical strategy to address the topic of dispersion measures, seeking the use, interpretation and critical argumentation. With respect to the results of this process, it was concluded that, although significant achievements were reached regarding the development of a project and data management, due to situations such as social isolation, the expected levels of statistical culture were not reached, a situation that leaves as a major reflection, that when implementing this type of strategies, the interaction among students and the communication with the teacher is fundamental. Spa: El presente trabajo de grado se desarrolló con el objetivo de analizar la manera en que la estrategia aprendizaje basado en proyectos, puede aportar para el desarrollo de la cultura estadística respecto a las medidas de dispersión de estudiantes de grado undécimo que se encuentran en un contexto rural. Para efectuarlo se inicia abordando teóricamente, entre otros temas, la enseñanza de la estadística, medidas de dispersión, cultura estadística y aprendizaje basado en proyectos. Luego, siguiendo el diseño metodológico cualitativo, se efectúa un diagnóstico que mostró la necesidad de implementar la estrategia pedagógica ABP (aprendizaje basado en proyectos) para abordar el tema medidas de dispersión, buscando el uso, interpretación y argumentación crítica. Respecto a los resultados de este proceso permitieron concluir que, aunque se alcanzaron logros significativos en cuanto al desarrollo de un proyecto y el manejo de datos, por situaciones como el aislamiento social no se llegó a los niveles de cultura estadística esperados, situación que deja como mayor reflexión, que al implementar este tipo de estrategias resulta fundamental, la interacción del estudiante con sus compañeros y la comunicación constante con el docente. Bibliografía y webgrafía: paginas 104-115. Maestria Magister en Educación Matemática 2024-03-13T22:29:33Z 2024-03-13T22:29:33Z 2021 Tesis de maestría http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text https://purl.org/redcol/resource_type/TP http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Rojas Ortigoza, a. B. (2021). Hacia una cultura estadística : aprendizaje de las medidas de dispersión en un contexto rural. (Tesis de maestría). 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