Superior Normal Schools. Research and teaching
Research in education constitutes a possibility to realice the mechanisms and interactions in the classroom, from teaching to learning. Both in the training process and in the professional practice of the teacher, research seeks to strengthen and enrich the teaching task. In this sense, this work ai...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , , , , , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
UPTC Editorial
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/256 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1802225408258605056 |
---|---|
author | Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
author_facet | Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
author_sort | Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
collection | OJS |
description | Research in education constitutes a possibility to realice the mechanisms and interactions in the classroom, from teaching to learning. Both in the training process and in the professional practice of the teacher, research seeks to strengthen and enrich the teaching task. In this sense, this work aims to highlight the research exercises and educative practices related to the Higher Normal Schools, as an opportunity to make visible the construction work of knowledge that teacher trainers do. Readers will find seven chapters, which refer to interactions between equals, pedagogical practice, educational work strategies in rural areas, the teaching of English, the impact of the Covid-19 Pandemic, and educational policy. Through writing, teacher-researchers want their work to be known, to establish networks of collaboration and construction of knowledge, and to motivate other teachers to share the knowledge they have consolidated. |
format | Online |
id | oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-254 |
institution | Portal de Libros UPTC |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UPTC Editorial |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2542023-06-06T15:00:37Z Superior Normal Schools. Research and teaching Escuelas Normales Superiores. Investigación y docencia Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Educación Formación de maestros Investigación Pedagogía Práctica docente Legislación Education Teacher training Research Pedagogy Teaching practice Legislation Research in education constitutes a possibility to realice the mechanisms and interactions in the classroom, from teaching to learning. Both in the training process and in the professional practice of the teacher, research seeks to strengthen and enrich the teaching task. In this sense, this work aims to highlight the research exercises and educative practices related to the Higher Normal Schools, as an opportunity to make visible the construction work of knowledge that teacher trainers do. Readers will find seven chapters, which refer to interactions between equals, pedagogical practice, educational work strategies in rural areas, the teaching of English, the impact of the Covid-19 Pandemic, and educational policy. Through writing, teacher-researchers want their work to be known, to establish networks of collaboration and construction of knowledge, and to motivate other teachers to share the knowledge they have consolidated. La investigación en educación se constituye en una posibilidad para dinamizar los mecanismos e interacciones de aula, desde la enseñanza hasta el aprendizaje. Tanto en el proceso formativo, como en el ejercicio profesional del maestro, la investigación busca fortalecer y enriquecer el quehacer docente. En este sentido, esta obra pretende poner en evidencia los ejercicios y prácticas investigativas relacionadas con las Escuelas Normales Superiores, como una oportunidad para visibilizar el trabajo de construcción de saber que hacen los maestros formadores de maestros. Los lectores encontrarán siete capítulos, que se refieren a las interacciones entre iguales, la práctica pedagógica, las estrategias de trabajo educativo en la ruralidad, la enseñanza del inglés, el impacto de la Pandemia por Covid-19 y la política educativa. A través de la escritura, los docentes-investigadores desean que se conozca su labor, que se establezcan redes de colaboración y construcción de conocimiento, y motivar a otros maestros a que compartan el saber que han consolidado. UPTC Editorial Editorial UPTC 2023-05-05 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/256 978-958-660-749-0 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5712 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5713 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5714 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5715 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5716 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5717 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5718 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5719 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5720 |
spellingShingle | Educación Formación de maestros Investigación Pedagogía Práctica docente Legislación Education Teacher training Research Pedagogy Teaching practice Legislation Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Superior Normal Schools. Research and teaching |
title | Superior Normal Schools. Research and teaching |
title_alt | Escuelas Normales Superiores. Investigación y docencia |
title_full | Superior Normal Schools. Research and teaching |
title_fullStr | Superior Normal Schools. Research and teaching |
title_full_unstemmed | Superior Normal Schools. Research and teaching |
title_short | Superior Normal Schools. Research and teaching |
title_sort | superior normal schools research and teaching |
topic | Educación Formación de maestros Investigación Pedagogía Práctica docente Legislación Education Teacher training Research Pedagogy Teaching practice Legislation |
topic_facet | Educación Formación de maestros Investigación Pedagogía Práctica docente Legislación Education Teacher training Research Pedagogy Teaching practice Legislation |
url | https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/256 |
work_keys_str_mv | AT cardenassolerruthnayibeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT moralesmoralolamariauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT apontehernandezangelapatriciaescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzonenslaptunja superiornormalschoolsresearchandteaching AT torresriconancyceciliaescuelanormalsuperiorsorjosefadelcastilloyguevaradechiquinquira superiornormalschoolsresearchandteaching AT hurtadorojasbrayanfelipeinstitutoproedu superiornormalschoolsresearchandteaching AT salasusechemiguelfranciscoescuelanormalsuperiordemonterreycasanare superiornormalschoolsresearchandteaching AT lopezaguilardioneuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT corralesmejiamariacristinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT forerosolerfannyuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT camargopalenciamartinemiliouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT agudelocelynubiaceciliauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching AT cardenassolerruthnayibeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT moralesmoralolamariauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT apontehernandezangelapatriciaescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzonenslaptunja escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT torresriconancyceciliaescuelanormalsuperiorsorjosefadelcastilloyguevaradechiquinquira escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT hurtadorojasbrayanfelipeinstitutoproedu escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT salasusechemiguelfranciscoescuelanormalsuperiordemonterreycasanare escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT lopezaguilardioneuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT corralesmejiamariacristinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT forerosolerfannyuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT camargopalenciamartinemiliouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia AT agudelocelynubiaceciliauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia |