Superior Normal Schools. Research and teaching

Research in education constitutes a possibility to realice the mechanisms and interactions in the classroom, from teaching to learning. Both in the training process and in the professional practice of the teacher, research seeks to strengthen and enrich the teaching task. In this sense, this work ai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja, Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá, Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU, Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare, López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Format: Online
Language:spa
Published: UPTC Editorial 2023
Subjects:
Online Access:https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/256
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1802225408258605056
author Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja
Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá
Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU
Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare
López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_facet Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja
Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá
Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU
Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare
López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
author_sort Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
collection OJS
description Research in education constitutes a possibility to realice the mechanisms and interactions in the classroom, from teaching to learning. Both in the training process and in the professional practice of the teacher, research seeks to strengthen and enrich the teaching task. In this sense, this work aims to highlight the research exercises and educative practices related to the Higher Normal Schools, as an opportunity to make visible the construction work of knowledge that teacher trainers do. Readers will find seven chapters, which refer to interactions between equals, pedagogical practice, educational work strategies in rural  areas, the teaching of English, the impact of the Covid-19 Pandemic, and educational policy. Through writing, teacher-researchers want their work to be known, to establish networks of collaboration and construction of knowledge, and to motivate other teachers to share the knowledge they have consolidated.
format Online
id oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-254
institution Portal de Libros UPTC
language spa
publishDate 2023
publisher UPTC Editorial
record_format ojs
spelling oai:oai.librosaccesoabierto.uptc.edu.co:publicationFormat-2542023-06-06T15:00:37Z Superior Normal Schools. Research and teaching Escuelas Normales Superiores. Investigación y docencia Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Educación Formación de maestros Investigación Pedagogía Práctica docente Legislación Education Teacher training Research Pedagogy Teaching practice Legislation Research in education constitutes a possibility to realice the mechanisms and interactions in the classroom, from teaching to learning. Both in the training process and in the professional practice of the teacher, research seeks to strengthen and enrich the teaching task. In this sense, this work aims to highlight the research exercises and educative practices related to the Higher Normal Schools, as an opportunity to make visible the construction work of knowledge that teacher trainers do. Readers will find seven chapters, which refer to interactions between equals, pedagogical practice, educational work strategies in rural  areas, the teaching of English, the impact of the Covid-19 Pandemic, and educational policy. Through writing, teacher-researchers want their work to be known, to establish networks of collaboration and construction of knowledge, and to motivate other teachers to share the knowledge they have consolidated. La investigación en educación se constituye en una posibilidad para dinamizar los mecanismos e interacciones de aula, desde la enseñanza hasta el aprendizaje. Tanto en el proceso formativo, como en el ejercicio profesional del maestro, la investigación busca fortalecer y enriquecer el quehacer docente. En este sentido, esta obra pretende poner en evidencia los ejercicios y prácticas investigativas relacionadas con las Escuelas Normales Superiores, como una oportunidad para visibilizar el trabajo de construcción de saber que hacen los maestros formadores de maestros. Los lectores encontrarán siete capítulos, que se  refieren a las interacciones entre iguales, la práctica pedagógica, las estrategias de trabajo educativo en la ruralidad, la enseñanza del inglés, el impacto de la Pandemia por Covid-19 y la política educativa. A través de la escritura, los docentes-investigadores desean que se conozca su labor, que se establezcan redes de colaboración y construcción de conocimiento, y motivar a otros maestros a que compartan el saber que han consolidado. UPTC Editorial Editorial UPTC 2023-05-05 Libro Digital (DA) https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/256 978-958-660-749-0 UPTC Editorial; Editorial UPTC; spa https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5712 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5713 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5714 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5715 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5716 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5717 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5718 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5719 https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/256/254/5720
spellingShingle Educación
Formación de maestros
Investigación
Pedagogía
Práctica docente
Legislación
Education
Teacher training
Research
Pedagogy
Teaching practice
Legislation
Cárdenas-Soler, Ruth Nayibe; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Morales-Mora, Lola María; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Aponte Hernández, Ángela Patricia; Escuela Normal Superior Leonor Álvarez Pinzón- ENSLAP Tunja
Torres Rico, Nancy Cecilia; Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara de Chiquinquirá
Hurtado Rojas, Brayan Felipe; Instituto PROEDU
Salas Useche, Miguel Francisco; Escuela Normal Superior de Monterrey, Casanare
López Aguilar, Dioné; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Corrales Mejía, María Cristina; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Forero Soler, Fanny; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Camargo Palencia, Martín Emilio; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Agudelo Cely, Nubia Cecilia; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Superior Normal Schools. Research and teaching
title Superior Normal Schools. Research and teaching
title_alt Escuelas Normales Superiores. Investigación y docencia
title_full Superior Normal Schools. Research and teaching
title_fullStr Superior Normal Schools. Research and teaching
title_full_unstemmed Superior Normal Schools. Research and teaching
title_short Superior Normal Schools. Research and teaching
title_sort superior normal schools research and teaching
topic Educación
Formación de maestros
Investigación
Pedagogía
Práctica docente
Legislación
Education
Teacher training
Research
Pedagogy
Teaching practice
Legislation
topic_facet Educación
Formación de maestros
Investigación
Pedagogía
Práctica docente
Legislación
Education
Teacher training
Research
Pedagogy
Teaching practice
Legislation
url https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/book/256
work_keys_str_mv AT cardenassolerruthnayibeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT moralesmoralolamariauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT apontehernandezangelapatriciaescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzonenslaptunja superiornormalschoolsresearchandteaching
AT torresriconancyceciliaescuelanormalsuperiorsorjosefadelcastilloyguevaradechiquinquira superiornormalschoolsresearchandteaching
AT hurtadorojasbrayanfelipeinstitutoproedu superiornormalschoolsresearchandteaching
AT salasusechemiguelfranciscoescuelanormalsuperiordemonterreycasanare superiornormalschoolsresearchandteaching
AT lopezaguilardioneuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT corralesmejiamariacristinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT forerosolerfannyuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT camargopalenciamartinemiliouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT agudelocelynubiaceciliauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia superiornormalschoolsresearchandteaching
AT cardenassolerruthnayibeuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT moralesmoralolamariauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT apontehernandezangelapatriciaescuelanormalsuperiorleonoralvarezpinzonenslaptunja escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT torresriconancyceciliaescuelanormalsuperiorsorjosefadelcastilloyguevaradechiquinquira escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT hurtadorojasbrayanfelipeinstitutoproedu escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT salasusechemiguelfranciscoescuelanormalsuperiordemonterreycasanare escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT lopezaguilardioneuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT corralesmejiamariacristinauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT forerosolerfannyuniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT camargopalenciamartinemiliouniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia
AT agudelocelynubiaceciliauniversidadpedagogicaytecnologicadecolombia escuelasnormalessuperioresinvestigacionydocencia