Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a re...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644 |
_version_ | 1801706630800211968 |
---|---|
author | Fonseca, Yenny Andrea Sánchez, Amelia Fernanda Sua, Yheraldin Alcira |
author_facet | Fonseca, Yenny Andrea Sánchez, Amelia Fernanda Sua, Yheraldin Alcira |
author_sort | Fonseca, Yenny Andrea |
collection | OJS |
description | This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11644 |
institution | Revista Educación y Ciencia |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-116442021-07-12T07:51:15Z Pedagogical Content Knowledge on a Language Class El Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguaje Fonseca, Yenny Andrea Sánchez, Amelia Fernanda Sua, Yheraldin Alcira pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context. Este artículo analiza e interpreta los componentes del Conocimiento Didáctico del Contenido [CDC] en la práctica de un docente en clase de lenguaje de grado primero primaria. La metodología usada fue de corte cualitativo e interpretativo, utilizando la observación y el análisis de contenido como técnicas para recolectar y detallar la información. Como resultado se destaca la manifestación de la totalidad de los componentes del CDC estudiados y una preponderancia de tres de ellos en la clase: conocimiento de las estrategias y representaciones para la enseñanza, eficacia del maestro y, comprensión de la evaluación. En efecto, el docente desarrolla la clase teniendo en cuenta la comprensión en relación a la estrategia por indagación, la eficacia por medio de la motivación y seguridad para participar, procesos de evaluación mediante la indagación y, la apropiación del tema de acuerdo al contexto escolar. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021-04-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644 Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11644 2805-6655 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644/10512 Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA |
spellingShingle | pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro Fonseca, Yenny Andrea Sánchez, Amelia Fernanda Sua, Yheraldin Alcira Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title | Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_alt | El Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguaje |
title_full | Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_fullStr | Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_full_unstemmed | Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_short | Pedagogical Content Knowledge on a Language Class |
title_sort | pedagogical content knowledge on a language class |
topic | pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro |
topic_facet | pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644 |
work_keys_str_mv | AT fonsecayennyandrea pedagogicalcontentknowledgeonalanguageclass AT sanchezameliafernanda pedagogicalcontentknowledgeonalanguageclass AT suayheraldinalcira pedagogicalcontentknowledgeonalanguageclass AT fonsecayennyandrea elconocimientodidacticodelcontenidosobreunaclasedelenguaje AT sanchezameliafernanda elconocimientodidacticodelcontenidosobreunaclasedelenguaje AT suayheraldinalcira elconocimientodidacticodelcontenidosobreunaclasedelenguaje |