Pedagogical Content Knowledge on a Language Class

This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a re...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fonseca, Yenny Andrea, Sánchez, Amelia Fernanda, Sua, Yheraldin Alcira
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644
_version_ 1801706630800211968
author Fonseca, Yenny Andrea
Sánchez, Amelia Fernanda
Sua, Yheraldin Alcira
author_facet Fonseca, Yenny Andrea
Sánchez, Amelia Fernanda
Sua, Yheraldin Alcira
author_sort Fonseca, Yenny Andrea
collection OJS
description This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11644
institution Revista Educación y Ciencia
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-116442021-07-12T07:51:15Z Pedagogical Content Knowledge on a Language Class El Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguaje Fonseca, Yenny Andrea Sánchez, Amelia Fernanda Sua, Yheraldin Alcira pedagogical content knowledge didactic lenguage teacher conocimiento didáctico del contenido didáctica lenguaje maestro This article analyzes and interprets the components of Pedagogical Content Knowledge [PCK], in the practice of a teacher in a first-grade language lesson. The methodology was qualitative and interpretive, using observation and content analysis as techniques to collect and detail information. As a result, it highlights the manifestation in the totality of the components of PCK studied, and a preponderance of three of them in the class stands out: knowledge of strategies and representations for teaching, teacher effectiveness, and understanding of the evaluation. In effect, the teacher develops the class taking into account the comprehension of the strategy by inquiry, effectiveness through motivation and security to participate, evaluation processes through investigation, and appropriation of the subject considering the context. Este artículo analiza e interpreta los componentes del Conocimiento Didáctico del Contenido [CDC] en la práctica de un docente en clase de lenguaje de grado primero primaria. La metodología usada fue de corte cualitativo e interpretativo, utilizando la observación y el análisis de contenido como técnicas para recolectar y detallar la información. Como resultado se destaca la manifestación de la totalidad de los componentes del CDC estudiados y una preponderancia de tres de ellos en la clase: conocimiento de las estrategias y representaciones para la enseñanza, eficacia del maestro y, comprensión de la evaluación. En efecto, el docente desarrolla la clase teniendo en cuenta la comprensión en relación a la estrategia por indagación, la eficacia por medio de la motivación y seguridad para participar, procesos de evaluación mediante la indagación y, la apropiación del tema de acuerdo al contexto escolar. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2021-04-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11644 Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11644 2805-6655 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644/10512 Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
spellingShingle pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
Fonseca, Yenny Andrea
Sánchez, Amelia Fernanda
Sua, Yheraldin Alcira
Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_alt El Conocimiento Didáctico del Contenido sobre una Clase de Lenguaje
title_full Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_fullStr Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_full_unstemmed Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_short Pedagogical Content Knowledge on a Language Class
title_sort pedagogical content knowledge on a language class
topic pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
topic_facet pedagogical content knowledge
didactic
lenguage
teacher
conocimiento didáctico del contenido
didáctica
lenguaje
maestro
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11644
work_keys_str_mv AT fonsecayennyandrea pedagogicalcontentknowledgeonalanguageclass
AT sanchezameliafernanda pedagogicalcontentknowledgeonalanguageclass
AT suayheraldinalcira pedagogicalcontentknowledgeonalanguageclass
AT fonsecayennyandrea elconocimientodidacticodelcontenidosobreunaclasedelenguaje
AT sanchezameliafernanda elconocimientodidacticodelcontenidosobreunaclasedelenguaje
AT suayheraldinalcira elconocimientodidacticodelcontenidosobreunaclasedelenguaje