Implementation of an interactive model for learning mathematics through games

A synthesis of the results of a research project are presented. In such study, a fast and functional prototype was designed and implemented on the basis of the Bridging Design Prototype [BDP] approach proposed by Gómez and Tamblyn. The BDP of an interactive model for learning the multiplication tabl...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rodríguez Ortiz, Angélica María, Marín Ortiz, Claudia Patricia
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693
_version_ 1801706435168436224
author Rodríguez Ortiz, Angélica María
Marín Ortiz, Claudia Patricia
author_facet Rodríguez Ortiz, Angélica María
Marín Ortiz, Claudia Patricia
author_sort Rodríguez Ortiz, Angélica María
collection OJS
description A synthesis of the results of a research project are presented. In such study, a fast and functional prototype was designed and implemented on the basis of the Bridging Design Prototype [BDP] approach proposed by Gómez and Tamblyn. The BDP of an interactive model for learning the multiplication tables was incorporated into a second-grade group of primary school by carrying out activities involving both students and teachers inside the classroom. The study focused on analyzing how this prototype strengthens the development of mathematical thinking skills in children while they learn the tables through games. Rapid ethnography was the research method utilized in the study given that it allows for participant observation in mathematics instruction.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7693
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-76932024-03-15T21:48:38Z Implementation of an interactive model for learning mathematics through games Implementación de un modelo de juego interactivo para aprender matemáticas Mise en œuvre d’un modèle interactif visant à apprendre les mathématiques par le jeu Implementação de um modelo de jogo interativo para aprender matemáticas Rodríguez Ortiz, Angélica María Marín Ortiz, Claudia Patricia didactics interactive model cognitive processes Bridging Design Prototype mathematics instruction Didáctica modelo de interacción procesos cognitivos Bridging Design Prototype Enseñanza de las matemáticas didactique modèle interactif processus cognitifs Bridging Design Prototype l’enseignement des mathématiques didática modelo de interação processos cognitivos Bridging Design Prototype ensino das matemáticas A synthesis of the results of a research project are presented. In such study, a fast and functional prototype was designed and implemented on the basis of the Bridging Design Prototype [BDP] approach proposed by Gómez and Tamblyn. The BDP of an interactive model for learning the multiplication tables was incorporated into a second-grade group of primary school by carrying out activities involving both students and teachers inside the classroom. The study focused on analyzing how this prototype strengthens the development of mathematical thinking skills in children while they learn the tables through games. Rapid ethnography was the research method utilized in the study given that it allows for participant observation in mathematics instruction. Este artículo presenta una síntesis de los resultados de una investigación, en la cual se creó e implementó un diseño de prototipo rápido funcional, a partir del método Bridging Design Prototype [BDP], propuesto por Gómez y Tamblyn. El BDP de un modelo de interacción para aprender las tablas de multiplicar a través del juego fue implementado en un aula de segundo grado de básica primaria, tanto por estudiantes como por los profesores, en actividades dentro de clase. El propósito se centró en estudiar cómo este prototipo potencia el desarrollo de habilidades de pensamiento matemático mientras aprenden las tablas jugando. El método usado en la investigación fue la etnografía rápida, por permitir la observación participante en la enseñanza de las matemáticas. On présente une synthèse des résultats d’une étude dans laquelle un prototype rapide et fonctionnel a été dessiné et implémenté à partir de la méthode Bridging Design Prototype [BDP] proposée par Gómez et Tamblyn. Le BDP d’un modèle interactif visant à l’apprentissage des tables de multiplication par le jeu a été mis en œuvre dans un groupe de deuxième année de l’enseignement primaire. La mise en œuvre s’est effectuée par des activités en classe avec des élèves et des professeurs. L’étude a porté sur l’analyse de ce prototype et son renforcement du développement de la pensée mathématique alors que les enfants apprennent les tables en jouant. L’ethnographie rapide a été la méthode de recherche utilisée étant donné qu’elle permet l’observation participante dans l’enseignement des mathématiques. Apresenta-se uma síntese dos resultados de uma pesquisa, na qual se crio e implementou um desenho de um protótipo rápido funcional, a partir do método Bridging Design Prototype [BDP], proposto por Gómez e Tamblyn. O BDP de um modelo de interação foi implementado em uma sala de segundo grau de básica primaria, tanto por estudantes como pôr os professores em atividades dentro da aula. O propósito se centrou em estudar como este protótipo potência o desenvolvimento de habilidades de pensamento matemático enquanto aprendem as tabelas de multiplicação jogando. O método usado na pesquisa foi a etnografia rápida, por permitir a observação participante no ensino das matemáticas. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml text/html application/zip https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693 10.19053/22160159.v10.n22.2019.7693 Praxis & Saber; Vol. 10 No. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; Vol. 10 Núm. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; Vol. 10 No 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; V. 10 N. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; v. 10 n. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/7731 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/8918 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/8955 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/9011 Derechos de autor 2019 Angélica María Rodríguez Ortiz, Claudia Patricia Marín Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
spellingShingle didactics
interactive model
cognitive processes
Bridging Design Prototype
mathematics instruction
Didáctica
modelo de interacción
procesos cognitivos
Bridging Design Prototype
Enseñanza de las matemáticas
didactique
modèle interactif
processus cognitifs
Bridging Design Prototype
l’enseignement des mathématiques
didática
modelo de interação
processos cognitivos
Bridging Design Prototype
ensino das matemáticas
Rodríguez Ortiz, Angélica María
Marín Ortiz, Claudia Patricia
Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
title Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
title_alt Implementación de un modelo de juego interactivo para aprender matemáticas
Mise en œuvre d’un modèle interactif visant à apprendre les mathématiques par le jeu
Implementação de um modelo de jogo interativo para aprender matemáticas
title_full Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
title_fullStr Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
title_full_unstemmed Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
title_short Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
title_sort implementation of an interactive model for learning mathematics through games
topic didactics
interactive model
cognitive processes
Bridging Design Prototype
mathematics instruction
Didáctica
modelo de interacción
procesos cognitivos
Bridging Design Prototype
Enseñanza de las matemáticas
didactique
modèle interactif
processus cognitifs
Bridging Design Prototype
l’enseignement des mathématiques
didática
modelo de interação
processos cognitivos
Bridging Design Prototype
ensino das matemáticas
topic_facet didactics
interactive model
cognitive processes
Bridging Design Prototype
mathematics instruction
Didáctica
modelo de interacción
procesos cognitivos
Bridging Design Prototype
Enseñanza de las matemáticas
didactique
modèle interactif
processus cognitifs
Bridging Design Prototype
l’enseignement des mathématiques
didática
modelo de interação
processos cognitivos
Bridging Design Prototype
ensino das matemáticas
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693
work_keys_str_mv AT rodriguezortizangelicamaria implementationofaninteractivemodelforlearningmathematicsthroughgames
AT marinortizclaudiapatricia implementationofaninteractivemodelforlearningmathematicsthroughgames
AT rodriguezortizangelicamaria implementaciondeunmodelodejuegointeractivoparaaprendermatematicas
AT marinortizclaudiapatricia implementaciondeunmodelodejuegointeractivoparaaprendermatematicas
AT rodriguezortizangelicamaria miseenœuvredunmodeleinteractifvisantaapprendrelesmathematiquesparlejeu
AT marinortizclaudiapatricia miseenœuvredunmodeleinteractifvisantaapprendrelesmathematiquesparlejeu
AT rodriguezortizangelicamaria implementacaodeummodelodejogointerativoparaaprendermatematicas
AT marinortizclaudiapatricia implementacaodeummodelodejogointerativoparaaprendermatematicas