Implementation of an interactive model for learning mathematics through games
A synthesis of the results of a research project are presented. In such study, a fast and functional prototype was designed and implemented on the basis of the Bridging Design Prototype [BDP] approach proposed by Gómez and Tamblyn. The BDP of an interactive model for learning the multiplication tabl...
Main Authors: | , |
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Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2019
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Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693 |
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author | Rodríguez Ortiz, Angélica María Marín Ortiz, Claudia Patricia |
author_facet | Rodríguez Ortiz, Angélica María Marín Ortiz, Claudia Patricia |
author_sort | Rodríguez Ortiz, Angélica María |
collection | OJS |
description | A synthesis of the results of a research project are presented. In such study, a fast and functional prototype was designed and implemented on the basis of the Bridging Design Prototype [BDP] approach proposed by Gómez and Tamblyn. The BDP of an interactive model for learning the multiplication tables was incorporated into a second-grade group of primary school by carrying out activities involving both students and teachers inside the classroom. The study focused on analyzing how this prototype strengthens the development of mathematical thinking skills in children while they learn the tables through games. Rapid ethnography was the research method utilized in the study given that it allows for participant observation in mathematics instruction. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7693 |
institution | Revista Praxis & Saber |
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publishDate | 2019 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
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spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-76932024-03-15T21:48:38Z Implementation of an interactive model for learning mathematics through games Implementación de un modelo de juego interactivo para aprender matemáticas Mise en œuvre d’un modèle interactif visant à apprendre les mathématiques par le jeu Implementação de um modelo de jogo interativo para aprender matemáticas Rodríguez Ortiz, Angélica María Marín Ortiz, Claudia Patricia didactics interactive model cognitive processes Bridging Design Prototype mathematics instruction Didáctica modelo de interacción procesos cognitivos Bridging Design Prototype Enseñanza de las matemáticas didactique modèle interactif processus cognitifs Bridging Design Prototype l’enseignement des mathématiques didática modelo de interação processos cognitivos Bridging Design Prototype ensino das matemáticas A synthesis of the results of a research project are presented. In such study, a fast and functional prototype was designed and implemented on the basis of the Bridging Design Prototype [BDP] approach proposed by Gómez and Tamblyn. The BDP of an interactive model for learning the multiplication tables was incorporated into a second-grade group of primary school by carrying out activities involving both students and teachers inside the classroom. The study focused on analyzing how this prototype strengthens the development of mathematical thinking skills in children while they learn the tables through games. Rapid ethnography was the research method utilized in the study given that it allows for participant observation in mathematics instruction. Este artículo presenta una síntesis de los resultados de una investigación, en la cual se creó e implementó un diseño de prototipo rápido funcional, a partir del método Bridging Design Prototype [BDP], propuesto por Gómez y Tamblyn. El BDP de un modelo de interacción para aprender las tablas de multiplicar a través del juego fue implementado en un aula de segundo grado de básica primaria, tanto por estudiantes como por los profesores, en actividades dentro de clase. El propósito se centró en estudiar cómo este prototipo potencia el desarrollo de habilidades de pensamiento matemático mientras aprenden las tablas jugando. El método usado en la investigación fue la etnografía rápida, por permitir la observación participante en la enseñanza de las matemáticas. On présente une synthèse des résultats d’une étude dans laquelle un prototype rapide et fonctionnel a été dessiné et implémenté à partir de la méthode Bridging Design Prototype [BDP] proposée par Gómez et Tamblyn. Le BDP d’un modèle interactif visant à l’apprentissage des tables de multiplication par le jeu a été mis en œuvre dans un groupe de deuxième année de l’enseignement primaire. La mise en œuvre s’est effectuée par des activités en classe avec des élèves et des professeurs. L’étude a porté sur l’analyse de ce prototype et son renforcement du développement de la pensée mathématique alors que les enfants apprennent les tables en jouant. L’ethnographie rapide a été la méthode de recherche utilisée étant donné qu’elle permet l’observation participante dans l’enseignement des mathématiques. Apresenta-se uma síntese dos resultados de uma pesquisa, na qual se crio e implementou um desenho de um protótipo rápido funcional, a partir do método Bridging Design Prototype [BDP], proposto por Gómez e Tamblyn. O BDP de um modelo de interação foi implementado em uma sala de segundo grau de básica primaria, tanto por estudantes como pôr os professores em atividades dentro da aula. O propósito se centrou em estudar como este protótipo potência o desenvolvimento de habilidades de pensamento matemático enquanto aprendem as tabelas de multiplicação jogando. O método usado na pesquisa foi a etnografia rápida, por permitir a observação participante no ensino das matemáticas. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml text/html application/zip https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693 10.19053/22160159.v10.n22.2019.7693 Praxis & Saber; Vol. 10 No. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; Vol. 10 Núm. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; Vol. 10 No 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; V. 10 N. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 Praxis & Saber; v. 10 n. 22 (2019): Maestro, didáctica y formación; 115 - 142 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/7731 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/8918 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/8955 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7693/9011 Derechos de autor 2019 Angélica María Rodríguez Ortiz, Claudia Patricia Marín Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
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