Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers
The aim of this research was to visualize how learning changes teachers’ thinking routines in a public institution in the Department of Cundinamarca, in order to disclose their reflective thinking and its implications in pedagogical practices. The work was based on a qualitative approach in the form...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7924 |
_version_ | 1801706436089085952 |
---|---|
author | Cifuentes Garzón, José Eduardo |
author_facet | Cifuentes Garzón, José Eduardo |
author_sort | Cifuentes Garzón, José Eduardo |
collection | OJS |
description | The aim of this research was to visualize how learning changes teachers’ thinking routines in a public institution in the Department of Cundinamarca, in order to disclose their reflective thinking and its implications in pedagogical practices. The work was based on a qualitative approach in the form of action research. The main instruments used were the thinking routine “I used to think… Now I think”, and the pedagogic research workshop. They allowed to highlight how transformations in understanding thinking routines focused on didactic sequences from which the development of comprehensions of the subject was addressed. In the first place, through previous knowledge, the fact of knowing the usability and functionality of this strategy, in the second place, a guided research including the approach to various sources, the collaborative and reflective work; and lastly, the transfer of what has been learned at the time of articulating both thinking routines and classroom work with the students. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7924 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2018 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-79242022-06-15T17:01:51Z Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers Movimiento en el aprendizaje de las rutinas de pensamiento en profesores Articulation Dans L’apprentissage des Pensees Quotidiennes Chez les Professeurs Movimento na Aprendizagem das Rotinas de Pensamento em Professores Cifuentes Garzón, José Eduardo learning articulation thinking routines teachers pedagogical practice movimiento del aprendizaje rutinas de pensamiento profesores práctica pedagógica articulation de l’apprentissage pensées professeurs pratique pédagogique movimento da aprendizagem rotinas de pensamento professores prática pedagógica The aim of this research was to visualize how learning changes teachers’ thinking routines in a public institution in the Department of Cundinamarca, in order to disclose their reflective thinking and its implications in pedagogical practices. The work was based on a qualitative approach in the form of action research. The main instruments used were the thinking routine “I used to think… Now I think”, and the pedagogic research workshop. They allowed to highlight how transformations in understanding thinking routines focused on didactic sequences from which the development of comprehensions of the subject was addressed. In the first place, through previous knowledge, the fact of knowing the usability and functionality of this strategy, in the second place, a guided research including the approach to various sources, the collaborative and reflective work; and lastly, the transfer of what has been learned at the time of articulating both thinking routines and classroom work with the students. El objetivo de la investigación fue visibilizar cómo ha cambiado el aprendizaje sobre las rutinas de pensamiento en los docentes de una institución pública del departamento de Cundinamarca, con el fin de develar el pensamiento reflexivo de los profesores y sus implicaciones en las prácticas pedagógicas. Se trabajó bajo un enfoque cualitativo, con la investigación acción-reflexión. Los principales instrumentos utilizados fueron la rutina de pensamiento Antes pensaba… ahora pienso y el taller pedagógico investigativo, los cuales permitieron evidenciar cómo las transformaciones en las maneras de concebir las rutinas de pensamiento giraron en torno a la secuencia didáctica desde la cual se abordó el desarrollo de las comprensiones sobre el tema: en primer lugar, al partir de los saberes previos, conocer la utilidad y funcionalidad de esta estrategia; en segundo lugar, la investigación guiada, que incluyó la aproximación a diversas fuentes, el trabajo colaborativo y reflexivo; y por último, la transferencia de lo aprendido en el momento de articular rutinas de pensamiento al trabajo de aula con los estudiantes. L’objectif de cette recherche a été de visualiser comment l’apprentissage change les pensées quotidiennes des enseignants dans une institution publique du département de Cundinamarca, afin de dévoiler leur pensée réfléchie et ses implications dans les pratiques pédagogiques. On a travaillé en suivant une approche qualitative sous la forme de recherche-action. Les principaux instruments utilisés ont été la pensée «Avant, je pensais… Maintenant, je pense» et l’atelier pédagogique de recherche. Ceux-ci ont permis de mettre en évidence comment les transformations dans les manières de concevoir les pensées ont porté sur la séquence didactique à partir de laquelle on a abordé le développement des compréhensions du sujet. En premier lieu, au moyen des savoirs préalables, la connaissance de l’utilité et la fonctionnalité de cette stratégie, en deuxième lieu, la recherche guidée incluant le rapprochement de diverses sources, le travail collaboratif et réflectif; et finalement le transfert de ce qui est appris au moment où l’on articule les pensées et le travail en classe avec les étudiants. O objetivo da pesquisa foi visibilizar como muda a aprendizagem sobre as rotinas de pensamento nos docentes de uma instituição pública do departamento de Cundinamarca, com o fim de desvelar o pensamento reflexivo dos professores e suas implicações nas práticas pedagógicas. Trabalhou-se baixo um enfoque qualitativo, com a investigação ação-reflexão. Os principais instrumentos utilizados foram a rotina de pensamento Antes pensava… agora penso e a oficina pedagógica investigativo, os quais permitiram evidenciar como as transformações nas maneiras de conceber as rotinas de pensamento girarem torno à sequência didática desde a qual se abordou o desenvolvimento dos entendimentos sobre o tema: em primeiro lugar, ao partir dos saberes prévios, conhecer a utilidade e funcionalidade desta estratégia; em segundo lugar, a investigação guiada, que incluiu a aproximação a diversas fontes, o trabalho colaborativo e reflexivo; e por último, a transferência do aprendido no momento de articular rotinas de pensamento ao trabalho de sala com os estudantes. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2018-01-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7924 10.19053/22160159.v9.n19.2018.7924 Praxis & Saber; Vol. 9 No. 19 (2018): Cotidianidad y retos para el profesorado; 121 - 139 Praxis & Saber; Vol. 9 Núm. 19 (2018): Cotidianidad y retos para el profesorado; 121 - 139 Praxis & Saber; Vol. 9 No 19 (2018): Cotidianidad y retos para el profesorado; 121 - 139 Praxis & Saber; V. 9 N. 19 (2018): Cotidianidad y retos para el profesorado; 121 - 139 Praxis & Saber; v. 9 n. 19 (2018): Cotidianidad y retos para el profesorado; 121 - 139 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7924/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7924/7523 |
spellingShingle | learning articulation thinking routines teachers pedagogical practice movimiento del aprendizaje rutinas de pensamiento profesores práctica pedagógica articulation de l’apprentissage pensées professeurs pratique pédagogique movimento da aprendizagem rotinas de pensamento professores prática pedagógica Cifuentes Garzón, José Eduardo Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers |
title | Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers |
title_alt | Movimiento en el aprendizaje de las rutinas de pensamiento en profesores Articulation Dans L’apprentissage des Pensees Quotidiennes Chez les Professeurs Movimento na Aprendizagem das Rotinas de Pensamento em Professores |
title_full | Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers |
title_fullStr | Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers |
title_full_unstemmed | Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers |
title_short | Articulation When Learning Thinking Routines Among Teachers |
title_sort | articulation when learning thinking routines among teachers |
topic | learning articulation thinking routines teachers pedagogical practice movimiento del aprendizaje rutinas de pensamiento profesores práctica pedagógica articulation de l’apprentissage pensées professeurs pratique pédagogique movimento da aprendizagem rotinas de pensamento professores prática pedagógica |
topic_facet | learning articulation thinking routines teachers pedagogical practice movimiento del aprendizaje rutinas de pensamiento profesores práctica pedagógica articulation de l’apprentissage pensées professeurs pratique pédagogique movimento da aprendizagem rotinas de pensamento professores prática pedagógica |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7924 |
work_keys_str_mv | AT cifuentesgarzonjoseeduardo articulationwhenlearningthinkingroutinesamongteachers AT cifuentesgarzonjoseeduardo movimientoenelaprendizajedelasrutinasdepensamientoenprofesores AT cifuentesgarzonjoseeduardo articulationdanslapprentissagedespenseesquotidienneschezlesprofesseurs AT cifuentesgarzonjoseeduardo movimentonaaprendizagemdasrotinasdepensamentoemprofessores |