Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural

This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. I...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Torres Pérez, Germán Edgardo, Dávila Sanabria, Doris Teresa
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182
_version_ 1801706752052297728
author Torres Pérez, Germán Edgardo
Dávila Sanabria, Doris Teresa
author_facet Torres Pérez, Germán Edgardo
Dávila Sanabria, Doris Teresa
author_sort Torres Pérez, Germán Edgardo
collection OJS
description This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. Industrial and Minera Paz De Rio in the department of Boyacá, this institution is of rural character. It was framed within a qualitative approach, since reading is a topic of relevance and significance for the acquisition of knowledge where fluency is analyzed as an ability for reading comprehension and this is characterized from a quantitative instrument standardized test from a perspective qualitative to recognize the impact on the strengthening of reading comprehension. The type of research is Action, because tasks are implemented for the development of oral expression skills, specifically on fluency. The question that guides the investigation is: How does the fluency in reading comprehension influence from the Escuela Nueva model?
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9182
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91822019-04-25T17:05:33Z Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural Torres Pérez, Germán Edgardo Dávila Sanabria, Doris Teresa Comprensión lectora Fluidez Estrategia multigrada Educación rural Escuela nueva Reading comprehension Fluency Multigrade strategies Rural education New school This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. Industrial and Minera Paz De Rio in the department of Boyacá, this institution is of rural character. It was framed within a qualitative approach, since reading is a topic of relevance and significance for the acquisition of knowledge where fluency is analyzed as an ability for reading comprehension and this is characterized from a quantitative instrument standardized test from a perspective qualitative to recognize the impact on the strengthening of reading comprehension. The type of research is Action, because tasks are implemented for the development of oral expression skills, specifically on fluency. The question that guides the investigation is: How does the fluency in reading comprehension influence from the Escuela Nueva model? La presente investigación es una reflexión sobre la fluidez como habilidad para la comprensión lectora desde el modelo Escuela Nueva, se planteó como obje- tivo general describir la incidencia de la fluidez en la comprensión lectora en los estudiantes de básica primaria de la Sede la Chorrera de la Institución Educativa Técnica Industrial y Minera Paz de Río en el departamento de Boyacá, esta institu- ción es de carácter rural. Se enmarcó dentro de un enfoque cualitativo, por ser la lectura un tema de relevancia y significación para la adquisición de conocimiento donde se analiza la fluidez como una habilidad para la comprensión lectora y esta se caracteriza con un instrumento cuantitativo -prueba estandarizada- desde una mirada cualitativa para reconocer la incidencia en el fortalecimiento de la com- prensión lectora. El tipo de Investigación es Acción, porque se implementan tareas para el desarrollo de habilidades de expresión oral, específicamente sobre fluidez. La pregunta que guía la investigación es ¿De qué manera incide la fluidez en la comprensión lectora desde el modelo Escuela Nueva? Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 8-24 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182/7643
spellingShingle Comprensión lectora
Fluidez
Estrategia multigrada
Educación rural
Escuela nueva
Reading comprehension
Fluency
Multigrade strategies
Rural education
New school
Torres Pérez, Germán Edgardo
Dávila Sanabria, Doris Teresa
Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
title Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
title_full Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
title_fullStr Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
title_full_unstemmed Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
title_short Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
title_sort estrategias didacticas para fortalecer fluidez y comprension lectora en la educacion rural
topic Comprensión lectora
Fluidez
Estrategia multigrada
Educación rural
Escuela nueva
Reading comprehension
Fluency
Multigrade strategies
Rural education
New school
topic_facet Comprensión lectora
Fluidez
Estrategia multigrada
Educación rural
Escuela nueva
Reading comprehension
Fluency
Multigrade strategies
Rural education
New school
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182
work_keys_str_mv AT torresperezgermanedgardo estrategiasdidacticasparafortalecerfluidezycomprensionlectoraenlaeducacionrural
AT davilasanabriadoristeresa estrategiasdidacticasparafortalecerfluidezycomprensionlectoraenlaeducacionrural