Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. I...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182 |
_version_ | 1801706752052297728 |
---|---|
author | Torres Pérez, Germán Edgardo Dávila Sanabria, Doris Teresa |
author_facet | Torres Pérez, Germán Edgardo Dávila Sanabria, Doris Teresa |
author_sort | Torres Pérez, Germán Edgardo |
collection | OJS |
description | This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. Industrial and Minera Paz De Rio in the department of Boyacá, this institution is of rural character. It was framed within a qualitative approach, since reading is a topic of relevance and significance for the acquisition of knowledge where fluency is analyzed as an ability for reading comprehension and this is characterized from a quantitative instrument standardized test from a perspective qualitative to recognize the impact on the strengthening of reading comprehension. The type of research is Action, because tasks are implemented for the development of oral expression skills, specifically on fluency. The question that guides the investigation is: How does the fluency in reading comprehension influence from the Escuela Nueva model? |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9182 |
institution | Revista Rastros y Rostros del Saber |
language | spa |
publishDate | 2019 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91822019-04-25T17:05:33Z Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural Torres Pérez, Germán Edgardo Dávila Sanabria, Doris Teresa Comprensión lectora Fluidez Estrategia multigrada Educación rural Escuela nueva Reading comprehension Fluency Multigrade strategies Rural education New school This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. Industrial and Minera Paz De Rio in the department of Boyacá, this institution is of rural character. It was framed within a qualitative approach, since reading is a topic of relevance and significance for the acquisition of knowledge where fluency is analyzed as an ability for reading comprehension and this is characterized from a quantitative instrument standardized test from a perspective qualitative to recognize the impact on the strengthening of reading comprehension. The type of research is Action, because tasks are implemented for the development of oral expression skills, specifically on fluency. The question that guides the investigation is: How does the fluency in reading comprehension influence from the Escuela Nueva model? La presente investigación es una reflexión sobre la fluidez como habilidad para la comprensión lectora desde el modelo Escuela Nueva, se planteó como obje- tivo general describir la incidencia de la fluidez en la comprensión lectora en los estudiantes de básica primaria de la Sede la Chorrera de la Institución Educativa Técnica Industrial y Minera Paz de Río en el departamento de Boyacá, esta institu- ción es de carácter rural. Se enmarcó dentro de un enfoque cualitativo, por ser la lectura un tema de relevancia y significación para la adquisición de conocimiento donde se analiza la fluidez como una habilidad para la comprensión lectora y esta se caracteriza con un instrumento cuantitativo -prueba estandarizada- desde una mirada cualitativa para reconocer la incidencia en el fortalecimiento de la com- prensión lectora. El tipo de Investigación es Acción, porque se implementan tareas para el desarrollo de habilidades de expresión oral, específicamente sobre fluidez. La pregunta que guía la investigación es ¿De qué manera incide la fluidez en la comprensión lectora desde el modelo Escuela Nueva? Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 8-24 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 8-24 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182/7643 |
spellingShingle | Comprensión lectora Fluidez Estrategia multigrada Educación rural Escuela nueva Reading comprehension Fluency Multigrade strategies Rural education New school Torres Pérez, Germán Edgardo Dávila Sanabria, Doris Teresa Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural |
title | Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural |
title_full | Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural |
title_fullStr | Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural |
title_full_unstemmed | Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural |
title_short | Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural |
title_sort | estrategias didacticas para fortalecer fluidez y comprension lectora en la educacion rural |
topic | Comprensión lectora Fluidez Estrategia multigrada Educación rural Escuela nueva Reading comprehension Fluency Multigrade strategies Rural education New school |
topic_facet | Comprensión lectora Fluidez Estrategia multigrada Educación rural Escuela nueva Reading comprehension Fluency Multigrade strategies Rural education New school |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9182 |
work_keys_str_mv | AT torresperezgermanedgardo estrategiasdidacticasparafortalecerfluidezycomprensionlectoraenlaeducacionrural AT davilasanabriadoristeresa estrategiasdidacticasparafortalecerfluidezycomprensionlectoraenlaeducacionrural |