Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo

  The objective of this research was to design and validate a didactic model for learning differential equations with emphasis on qualitative methods and based on the quasi-empirical conception of mathematics. A qualitative methodology was used, five engineering students from Antonio Nariño...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Caicedo, Edinson, Chacón, Gerardo Antonio
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856
_version_ 1801706452002275328
author Caicedo, Edinson
Chacón, Gerardo Antonio
author_facet Caicedo, Edinson
Chacón, Gerardo Antonio
author_sort Caicedo, Edinson
collection OJS
description   The objective of this research was to design and validate a didactic model for learning differential equations with emphasis on qualitative methods and based on the quasi-empirical conception of mathematics. A qualitative methodology was used, five engineering students from Antonio Nariño University belonging to a course of differential equations participated. Class plans were used as instruments. The results obtained show that students feel motivated and interested, it was observed that the methodology applied based on problem solving, using conjectures from the construction of the model to reach the final solution and the use of technology to study qualitative methods and numerical favors the understanding of the course contents. The didactic model offers a route and resources that promote mathematical activity in the courses of differential equations and that can be replicated in other courses.    
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9856
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-98562021-07-13T03:58:03Z Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo Caicedo, Edinson Chacón, Gerardo Antonio español Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas.   The objective of this research was to design and validate a didactic model for learning differential equations with emphasis on qualitative methods and based on the quasi-empirical conception of mathematics. A qualitative methodology was used, five engineering students from Antonio Nariño University belonging to a course of differential equations participated. Class plans were used as instruments. The results obtained show that students feel motivated and interested, it was observed that the methodology applied based on problem solving, using conjectures from the construction of the model to reach the final solution and the use of technology to study qualitative methods and numerical favors the understanding of the course contents. The didactic model offers a route and resources that promote mathematical activity in the courses of differential equations and that can be replicated in other courses.     Este proyecto investigativo diseñó y validó un modelo didáctico para el aprendizaje de ecuaciones diferenciales, con énfasis en los métodos cualitativos y basados en la concepción cuasi empírica de las matemáticas. Se utilizó una metodología cualitativa, participaron cinco estudiantes de ingeniería de la Universidad Antonio Nariño pertenecientes a un curso de ecuaciones diferenciales. Se utilizaron como instrumentos planes de clase. Los resultados obtenidos evidencian que los estudiantes se sienten motivados e interesados, se observó que la metodología aplicada, basada en la resolución de problemas, empleando conjeturas desde la construcción del modelo hasta llegar a la solución final y el uso de la tecnología para estudiar los métodos cualitativos y numéricos favorece la comprensión de los contenidos del curso. El modelo didáctico ofrece una ruta y recursos que promueven la actividad matemática en los cursos de ecuaciones diferenciales y que puede ser replicado en otros cursos. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-05-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856 10.19053/22160159.v11.n26.2020.9856 Praxis & Saber; Vol. 11 No. 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; Vol. 11 Núm. 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; Vol. 11 No 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; V. 11 N. 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; v. 11 n. 26 (2020): Educación matemática; e9856 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/9294 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/9296 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/9297 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/10361 Derechos de autor 2020 Edinson Caicedo, Gerardo Antonio Chacón
spellingShingle español
Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas.
Caicedo, Edinson
Chacón, Gerardo Antonio
Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
title Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
title_full Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
title_fullStr Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
title_full_unstemmed Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
title_short Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
title_sort aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
topic español
Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas.
topic_facet español
Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856
work_keys_str_mv AT caicedoedinson aprendizajedelasecuacionesdiferencialesdesdeunenfoquecualitativo
AT chacongerardoantonio aprendizajedelasecuacionesdiferencialesdesdeunenfoquecualitativo