Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo
The objective of this research was to design and validate a didactic model for learning differential equations with emphasis on qualitative methods and based on the quasi-empirical conception of mathematics. A qualitative methodology was used, five engineering students from Antonio Nariño...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856 |
_version_ | 1801706452002275328 |
---|---|
author | Caicedo, Edinson Chacón, Gerardo Antonio |
author_facet | Caicedo, Edinson Chacón, Gerardo Antonio |
author_sort | Caicedo, Edinson |
collection | OJS |
description |
The objective of this research was to design and validate a didactic model for learning differential equations with emphasis on qualitative methods and based on the quasi-empirical conception of mathematics. A qualitative methodology was used, five engineering students from Antonio Nariño University belonging to a course of differential equations participated. Class plans were used as instruments. The results obtained show that students feel motivated and interested, it was observed that the methodology applied based on problem solving, using conjectures from the construction of the model to reach the final solution and the use of technology to study qualitative methods and numerical favors the understanding of the course contents. The didactic model offers a route and resources that promote mathematical activity in the courses of differential equations and that can be replicated in other courses.
|
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9856 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2020 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-98562021-07-13T03:58:03Z Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo Caicedo, Edinson Chacón, Gerardo Antonio español Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas. The objective of this research was to design and validate a didactic model for learning differential equations with emphasis on qualitative methods and based on the quasi-empirical conception of mathematics. A qualitative methodology was used, five engineering students from Antonio Nariño University belonging to a course of differential equations participated. Class plans were used as instruments. The results obtained show that students feel motivated and interested, it was observed that the methodology applied based on problem solving, using conjectures from the construction of the model to reach the final solution and the use of technology to study qualitative methods and numerical favors the understanding of the course contents. The didactic model offers a route and resources that promote mathematical activity in the courses of differential equations and that can be replicated in other courses. Este proyecto investigativo diseñó y validó un modelo didáctico para el aprendizaje de ecuaciones diferenciales, con énfasis en los métodos cualitativos y basados en la concepción cuasi empírica de las matemáticas. Se utilizó una metodología cualitativa, participaron cinco estudiantes de ingeniería de la Universidad Antonio Nariño pertenecientes a un curso de ecuaciones diferenciales. Se utilizaron como instrumentos planes de clase. Los resultados obtenidos evidencian que los estudiantes se sienten motivados e interesados, se observó que la metodología aplicada, basada en la resolución de problemas, empleando conjeturas desde la construcción del modelo hasta llegar a la solución final y el uso de la tecnología para estudiar los métodos cualitativos y numéricos favorece la comprensión de los contenidos del curso. El modelo didáctico ofrece una ruta y recursos que promueven la actividad matemática en los cursos de ecuaciones diferenciales y que puede ser replicado en otros cursos. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-05-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856 10.19053/22160159.v11.n26.2020.9856 Praxis & Saber; Vol. 11 No. 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; Vol. 11 Núm. 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; Vol. 11 No 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; V. 11 N. 26 (2020): Educación matemática; e9856 Praxis & Saber; v. 11 n. 26 (2020): Educación matemática; e9856 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/9294 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/9296 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/9297 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856/10361 Derechos de autor 2020 Edinson Caicedo, Gerardo Antonio Chacón |
spellingShingle | español Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas. Caicedo, Edinson Chacón, Gerardo Antonio Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
title | Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
title_full | Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
title_fullStr | Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
title_full_unstemmed | Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
title_short | Aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
title_sort | aprendizaje de las ecuaciones diferenciales desde un enfoque cualitativo |
topic | español Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas. |
topic_facet | español Aprendizaje, modelo, ecuaciones, resolución de problemas. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9856 |
work_keys_str_mv | AT caicedoedinson aprendizajedelasecuacionesdiferencialesdesdeunenfoquecualitativo AT chacongerardoantonio aprendizajedelasecuacionesdiferencialesdesdeunenfoquecualitativo |