Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana

An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, sys...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Espejo Lozano, Ruby Lisbeth, Torres Ortiz, Jaime Andrés
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193
_version_ 1801706752842924032
author Espejo Lozano, Ruby Lisbeth
Torres Ortiz, Jaime Andrés
author_facet Espejo Lozano, Ruby Lisbeth
Torres Ortiz, Jaime Andrés
author_sort Espejo Lozano, Ruby Lisbeth
collection OJS
description An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9193
institution Revista Rastros y Rostros del Saber
language spa
publishDate 2019
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91932019-04-25T17:05:33Z Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana Espejo Lozano, Ruby Lisbeth Torres Ortiz, Jaime Andrés Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course. Se sistematiza una experiencia de apropiación formativa en investigación, se muestra a escala mínima y está en relación con la docencia que se dinamiza, integra y moviliza dentro un plan de estudios. Se trabajó tres componentes claves: la organización, la planificación y la sistematización. La metodología, sistematiza- ción a escala mínima de los trabajos finales de estudiantes de la licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana, la fuente documental, el listado de sustentaciones públicas, emitido por el comité de currículo durante el primer trimestre del año 2016. Los resultados presentan cuarenta y cinco trabajos enlistados para el proceso de sustentación en temáticas afines con las asignaturas del plan de estudio de la carrera. Se concluye que los es- tudiantes trabajan temáticas relacionadas con: didáctica de la Matemática, Lengua Castellana, Ciencias Sociales, Ciencias Naturales, inglés, Artes y Necesidades Educativas correlacionadas con las asignaturas impartidas durante la carrera. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 77-87 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193/7649
spellingShingle Apropiación formativa en investigación
Plan de estudios
Organización
Planificación
Sistematización
Formative appropriation in research
Curriculum
Organization
Planning
Systematization
Espejo Lozano, Ruby Lisbeth
Torres Ortiz, Jaime Andrés
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
title Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
title_full Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
title_fullStr Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
title_full_unstemmed Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
title_short Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
title_sort formacion investigativa vinculada con el plan de estudios caso licenciatura en educacion basica con enfasis en matematicas humanidades y lengua castellana
topic Apropiación formativa en investigación
Plan de estudios
Organización
Planificación
Sistematización
Formative appropriation in research
Curriculum
Organization
Planning
Systematization
topic_facet Apropiación formativa en investigación
Plan de estudios
Organización
Planificación
Sistematización
Formative appropriation in research
Curriculum
Organization
Planning
Systematization
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193
work_keys_str_mv AT espejolozanorubylisbeth formacioninvestigativavinculadaconelplandeestudioscasolicenciaturaeneducacionbasicaconenfasisenmatematicashumanidadesylenguacastellana
AT torresortizjaimeandres formacioninvestigativavinculadaconelplandeestudioscasolicenciaturaeneducacionbasicaconenfasisenmatematicashumanidadesylenguacastellana