Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, sys...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193 |
_version_ | 1801706752842924032 |
---|---|
author | Espejo Lozano, Ruby Lisbeth Torres Ortiz, Jaime Andrés |
author_facet | Espejo Lozano, Ruby Lisbeth Torres Ortiz, Jaime Andrés |
author_sort | Espejo Lozano, Ruby Lisbeth |
collection | OJS |
description | An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9193 |
institution | Revista Rastros y Rostros del Saber |
language | spa |
publishDate | 2019 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-91932019-04-25T17:05:33Z Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana Espejo Lozano, Ruby Lisbeth Torres Ortiz, Jaime Andrés Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course. Se sistematiza una experiencia de apropiación formativa en investigación, se muestra a escala mínima y está en relación con la docencia que se dinamiza, integra y moviliza dentro un plan de estudios. Se trabajó tres componentes claves: la organización, la planificación y la sistematización. La metodología, sistematiza- ción a escala mínima de los trabajos finales de estudiantes de la licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana, la fuente documental, el listado de sustentaciones públicas, emitido por el comité de currículo durante el primer trimestre del año 2016. Los resultados presentan cuarenta y cinco trabajos enlistados para el proceso de sustentación en temáticas afines con las asignaturas del plan de estudio de la carrera. Se concluye que los es- tudiantes trabajan temáticas relacionadas con: didáctica de la Matemática, Lengua Castellana, Ciencias Sociales, Ciencias Naturales, inglés, Artes y Necesidades Educativas correlacionadas con las asignaturas impartidas durante la carrera. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2019-04-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193 FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 77-87 Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 2539-3324 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193/7649 |
spellingShingle | Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization Espejo Lozano, Ruby Lisbeth Torres Ortiz, Jaime Andrés Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title | Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_full | Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_fullStr | Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_full_unstemmed | Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_short | Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_sort | formacion investigativa vinculada con el plan de estudios caso licenciatura en educacion basica con enfasis en matematicas humanidades y lengua castellana |
topic | Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization |
topic_facet | Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193 |
work_keys_str_mv | AT espejolozanorubylisbeth formacioninvestigativavinculadaconelplandeestudioscasolicenciaturaeneducacionbasicaconenfasisenmatematicashumanidadesylenguacastellana AT torresortizjaimeandres formacioninvestigativavinculadaconelplandeestudioscasolicenciaturaeneducacionbasicaconenfasisenmatematicashumanidadesylenguacastellana |