Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century
This research paper aims to promote the idea that the use of research in the fields of education and pedagogy is going to create a modification in these fields, as well as in the practical processes and actions that they have established. First of all, this paper provides a quick overview of the way...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1121 |
_version_ | 1802223952913760256 |
---|---|
author | Saavedra Salamanca, Mary Luz |
author_facet | Saavedra Salamanca, Mary Luz |
author_sort | Saavedra Salamanca, Mary Luz |
collection | OJS |
description | This research paper aims to promote the idea that the use of research in the fields of education and pedagogy is going to create a modification in these fields, as well as in the practical processes and actions that they have established. First of all, this paper provides a quick overview of the way in which education and pedagogy have been constituted in the Western, capitalist modern society, along with its paradigms, trends, concepts, methodological approaches, research areas and models. Next, this paper shows the way in which pedagogical thinking has been formed around research, that which gives rise to diverse methodological approaches which become the daily practice of educators. Finally, this paper closely examines one of these methodological lines, Research as a Pedagogical Strategy (Investigación como Estrategia Pedagógica - IEP), which emerged in the creation of the critical pedagogies developed in Latin American contexts, in dialogue with the emerging and dynamic approaches in different parts of the world. |
format | Online |
id | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-1121 |
institution | Revista Praxis & Saber |
language | spa |
publishDate | 2011 |
publisher | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
record_format | ojs |
spelling | oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-11212019-02-26T15:00:22Z Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century Del aula de clase tradicional a la comunidad de investigación De la salle de classe traditionnelle à la communauté de recherche Da sala de aula tradicional à comunidade de pesquisa Saavedra Salamanca, Mary Luz Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Enseñanza de la filosofía Filosofía para Niños Comunidad de investigación Discusión filosófica Filosofía de la educación Innovaciones pedagógicas Enseignement de la philosophie Philosophie pour Enfants Communauté de recherche Discussion philosophique Philosophie de l’éducation Innovations pédagogiques. Ensino da filosofia filosofia para crianças comunidade de pesquisa discussão filosófica filosofia da educação inovações pedagógicas. This research paper aims to promote the idea that the use of research in the fields of education and pedagogy is going to create a modification in these fields, as well as in the practical processes and actions that they have established. First of all, this paper provides a quick overview of the way in which education and pedagogy have been constituted in the Western, capitalist modern society, along with its paradigms, trends, concepts, methodological approaches, research areas and models. Next, this paper shows the way in which pedagogical thinking has been formed around research, that which gives rise to diverse methodological approaches which become the daily practice of educators. Finally, this paper closely examines one of these methodological lines, Research as a Pedagogical Strategy (Investigación como Estrategia Pedagógica - IEP), which emerged in the creation of the critical pedagogies developed in Latin American contexts, in dialogue with the emerging and dynamic approaches in different parts of the world. Se aborda la relación entre la transformación de los modos de acción en el aula de clase tradicional y la posibilidad de realizar discusión filosófica en esta, en la que niños y jóvenes pueden desarrollar yfortalecer habilidades y destrezas de pensamiento que les permitan pensar por sí mismo de forma crítica y creativa. La perspectiva metodológica que se asume es cualitativa, y la recolección de la información se realizó a través de la Comunidad de investigación, estrategia teórico-metodológica sugerida por el programa Filosofía para Niños. Esta reflexión se realiza a partir de la experiencia pedagógica investigativa e innovadora de enseñar filosofía para niños en el colegio Centro Juvenil Campesino de la Fundación Social de Holcim Colombia,y también desde algunos referentes teóricos de la propuesta educativa de Filosofía para niños, referentes que han orientado el desarrollo de esta experiencia. En la parte final del texto se presentan los resultados de la experiencia y algunos testimonios sobre sus efectos en la comunidad educativa y en los sujetos involucrados en el proceso On aborde la relation entre la transformation des modes d’action dans la salle de classe traditionnelle et la possibilité d’y réaliser de la discussion philosophique, situation dans laquelle des enfants et des jeunes peuvent développer et fortifier des habilités et des compétences de pensée qui leur permettent de penser par eux-mêmes de manière critique et créative. La perspective méthodologique assumée est qualitative, et la récolte de données a été faite à travers la Communauté de recherche, une stratégie théorique-pratiquesuggérée par le programme de Philosophie pour Enfants. Cette réflexion est faite à partir de l’expérience pédagogique investigatrice et innovatrice d’enseigner de la philosophie aux enfantsdans le collège Centro JuvenilCampesino* de la Fondation Sociale de Holcim Colombie, et aussi à partir de quelques référents théoriques de del aula de Clase Tradicional a la Comunidad de Investigación la proposition éducative de Philosophie pour enfants , ceux-là ontorienté le développement de cette expérience. A la fin du texte on présente les résultats de l’expérience et quelques témoignages sur ses effets dans la communauté éducative et chez les sujets involucrés dans le processus. Desenvolve-se a relação entre a transformação dos modos de ação na sala de aula tradicional e a possibilidade de fazer discussão filosófica nela, onde crianças e jovens podem desenvolver e fortalecer habilidades e destrezas de pensamento que lhes permitam pensar por eles mesmos de forma crítica e criativa. Assume-se o enfoque metodológico qualitativo, e desta forma a coleta de informação se fez através da comunidade de pesquisa, estratégia teórico-metodológica sugerida pelo Programa Filosofia para Crianças. Faz-se a reflexão a partir da experiência pedagógica investigativa e inovadora de ensinar filosofia para crianças do colégio Centro Juvenil Campesino da Fundação Social Holcim Colômbia, e alem disso desde alguns referenciais teóricos da proposta educacional de Filosofia para Crianças. No final do texto apresentam-se os resultados da experiência e algumas testemunhas sobre os seus efeitos na comunidade educacional e nos sujeitos envolvidos no processo. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2011-06-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1121 10.19053/22160159.1121 Praxis & Saber; Vol. 2 No. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 179-200 Praxis & Saber; Vol. 2 Núm. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 179-200 Praxis & Saber; Vol. 2 No 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 179-200 Praxis & Saber; V. 2 N. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 179-200 Praxis & Saber; v. 2 n. 4 (2011): Docencia e Investigación en Educación Superior; 179-200 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1121/1120 |
spellingShingle | Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Enseñanza de la filosofía Filosofía para Niños Comunidad de investigación Discusión filosófica Filosofía de la educación Innovaciones pedagógicas Enseignement de la philosophie Philosophie pour Enfants Communauté de recherche Discussion philosophique Philosophie de l’éducation Innovations pédagogiques. Ensino da filosofia filosofia para crianças comunidade de pesquisa discussão filosófica filosofia da educação inovações pedagógicas. Saavedra Salamanca, Mary Luz Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_alt | Del aula de clase tradicional a la comunidad de investigación De la salle de classe traditionnelle à la communauté de recherche Da sala de aula tradicional à comunidade de pesquisa |
title_full | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_fullStr | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_full_unstemmed | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_short | Research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
title_sort | research as a pedagogical strategy a step towards critical pedagogies for the 21st century |
topic | Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Enseñanza de la filosofía Filosofía para Niños Comunidad de investigación Discusión filosófica Filosofía de la educación Innovaciones pedagógicas Enseignement de la philosophie Philosophie pour Enfants Communauté de recherche Discussion philosophique Philosophie de l’éducation Innovations pédagogiques. Ensino da filosofia filosofia para crianças comunidade de pesquisa discussão filosófica filosofia da educação inovações pedagógicas. |
topic_facet | Pedagogical research educational paradigms new capitalism teacher. Enseñanza de la filosofía Filosofía para Niños Comunidad de investigación Discusión filosófica Filosofía de la educación Innovaciones pedagógicas Enseignement de la philosophie Philosophie pour Enfants Communauté de recherche Discussion philosophique Philosophie de l’éducation Innovations pédagogiques. Ensino da filosofia filosofia para crianças comunidade de pesquisa discussão filosófica filosofia da educação inovações pedagógicas. |
url | https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1121 |
work_keys_str_mv | AT saavedrasalamancamaryluz researchasapedagogicalstrategyasteptowardscriticalpedagogiesforthe21stcentury AT saavedrasalamancamaryluz delauladeclasetradicionalalacomunidaddeinvestigacion AT saavedrasalamancamaryluz delasalledeclassetraditionnellealacommunautederecherche AT saavedrasalamancamaryluz dasaladeaulatradicionalacomunidadedepesquisa |