Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa

The article approach is revolved around uses and forms of appropriation of some Foucault’s archeology and genealogy categories and concepts as conceptual operators that permit new approaches in the education field. To this end, such categories are revised for the research in education. Thus, the tex...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sosa Gutiérrez, Pedro Alexander, Chaparro Cardozo, Elver
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1802223976631500800
author Sosa Gutiérrez, Pedro Alexander
Chaparro Cardozo, Elver
author_facet Sosa Gutiérrez, Pedro Alexander
Chaparro Cardozo, Elver
author_sort Sosa Gutiérrez, Pedro Alexander
collection OJS
description The article approach is revolved around uses and forms of appropriation of some Foucault’s archeology and genealogy categories and concepts as conceptual operators that permit new approaches in the education field. To this end, such categories are revised for the research in education. Thus, the text describes the possibilities and the limitations of these categories; like a toolbox to face the task of researching in education and pedagogy.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-7246
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2017
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-72462022-06-15T17:07:39Z Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa Arqueología y genealogía, operadores conceptuales para investigar en educación Archéalogie et Généalogie, des Opérateurs Conceptuels dans la Recherche en Éducation Arqueologia e Genealogia, Operadores Conceptuais para Pesquisar em Educação Sosa Gutiérrez, Pedro Alexander Chaparro Cardozo, Elver archeology genealogy arqueología genealogía investigación educativa historia pedagogía archéologie généalogie recherche éducative histoire pédagogie arqueologia genealogia pesquisa educativa história pedagogia. The article approach is revolved around uses and forms of appropriation of some Foucault’s archeology and genealogy categories and concepts as conceptual operators that permit new approaches in the education field. To this end, such categories are revised for the research in education. Thus, the text describes the possibilities and the limitations of these categories; like a toolbox to face the task of researching in education and pedagogy. El planteamiento del artículo gira entorno a los usos y formas de apropiación de algunas categorías y conceptos de la arqueología y la genealogía foucaultianas, como operadores conceptuales que permitan nuevos abordajes del campo educativo. Para tal fin, se revisan dichas categorías para la investigación en educación. Es así que se describen las posibilidades y limitaciones de estas categorías, a manera de caja de herramientas para enfrentar la tarea de investigar en educación y pedagogía. La démarche de cet article s’articule autour des usages et des formes d’appropriation de certaines catégories et concepts de l’archéologie et la généalogie proposés par Foucault, en tant qu’opérateurs conceptuels permettant de nouvelles approches dans le champ éducatif. Telles catégories sont révisées pour la recherche en éducation à cette fin. C’est ainsi que les possibilités et les contraintes de ces catégories sont décrites, en guise de boîte à outils qui permette de s’attaquer à la tâche de faire des recherches en éducation et pédagogie. A proposta do artigo gira em torno aos usos e formas de apropriação de algumas categorias e conceitos da arqueologia e a genealogia foucaultianas, como operadores conceptuais que permitam novas abordagens do campo educativo. Para tal fim revisam-se ditas categorias para a pesquisa em educação. É deste modo que se descrevem as possibilidades e limitações destas categorias, a maneira de caixa de ferramentas para enfrentar a tarefa de pesquisar em educação e pedagogia. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2017-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246 10.19053/22160159.v8.n18.2017.7246 Praxis & Saber; Vol. 8 No. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177 Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177 Praxis & Saber; Vol. 8 No 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177 Praxis & Saber; V. 8 N. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177 Praxis & Saber; v. 8 n. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246/pdf
spellingShingle archeology
genealogy
arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
Sosa Gutiérrez, Pedro Alexander
Chaparro Cardozo, Elver
Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_alt Arqueología y genealogía, operadores conceptuales para investigar en educación
Archéalogie et Généalogie, des Opérateurs Conceptuels dans la Recherche en Éducation
Arqueologia e Genealogia, Operadores Conceptuais para Pesquisar em Educação
title_full Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_fullStr Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_full_unstemmed Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_short Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_sort archeology and genealogy conceptual operators for the research in educa
topic archeology
genealogy
arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
topic_facet archeology
genealogy
arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246
work_keys_str_mv AT sosagutierrezpedroalexander archeologyandgenealogyconceptualoperatorsfortheresearchineduca
AT chaparrocardozoelver archeologyandgenealogyconceptualoperatorsfortheresearchineduca
AT sosagutierrezpedroalexander arqueologiaygenealogiaoperadoresconceptualesparainvestigareneducacion
AT chaparrocardozoelver arqueologiaygenealogiaoperadoresconceptualesparainvestigareneducacion
AT sosagutierrezpedroalexander archealogieetgenealogiedesoperateursconceptuelsdanslarechercheeneducation
AT chaparrocardozoelver archealogieetgenealogiedesoperateursconceptuelsdanslarechercheeneducation
AT sosagutierrezpedroalexander arqueologiaegenealogiaoperadoresconceptuaisparapesquisaremeducacao
AT chaparrocardozoelver arqueologiaegenealogiaoperadoresconceptuaisparapesquisaremeducacao