Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto

A concern in primary school teachers in Colombia, is the poor performance of students in mathematics and in the state tests, because although there is aptitude in the solution of algorithms, there is difficulty in the processes of understanding the enounce math problems. The main purpose of this art...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Montero, Leidi Viviana, Mahecha, Jair Andrés
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020
Subjects:
Online Access:https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862
_version_ 1801706452127055872
author Montero, Leidi Viviana
Mahecha, Jair Andrés
author_facet Montero, Leidi Viviana
Mahecha, Jair Andrés
author_sort Montero, Leidi Viviana
collection OJS
description A concern in primary school teachers in Colombia, is the poor performance of students in mathematics and in the state tests, because although there is aptitude in the solution of algorithms, there is difficulty in the processes of understanding the enounce math problems. The main purpose of this article is to share a methodological proposal that contributes to the improvement of the levels of understanding and resolution of mathematical problems, from the concept of textual macrostructure, integrating the areas of mathematics and Language. The qualitative research process was developed within the framework of action research; it had the theoretical review and rationale and three key phases: the diagnosis, the analysis of the information and, based on these two, the elaboration of the methodological proposal. As main results is presented: The diagnosis of difficulties and strengths when solving mathematical problems, the design of the methodological proposal integrating the reconstruction of macrostructures in the analysis of statements, and the principle interdependence between mathematics and language.
format Online
id oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-9862
institution Revista Praxis & Saber
language spa
publishDate 2020
publisher Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
record_format ojs
spelling oai:oai.revistas.uptc.edu.co:article-98622021-07-13T03:57:49Z Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto Montero, Leidi Viviana Mahecha, Jair Andrés Español Resolución de problemas comprensión matemáticas lenguaje A concern in primary school teachers in Colombia, is the poor performance of students in mathematics and in the state tests, because although there is aptitude in the solution of algorithms, there is difficulty in the processes of understanding the enounce math problems. The main purpose of this article is to share a methodological proposal that contributes to the improvement of the levels of understanding and resolution of mathematical problems, from the concept of textual macrostructure, integrating the areas of mathematics and Language. The qualitative research process was developed within the framework of action research; it had the theoretical review and rationale and three key phases: the diagnosis, the analysis of the information and, based on these two, the elaboration of the methodological proposal. As main results is presented: The diagnosis of difficulties and strengths when solving mathematical problems, the design of the methodological proposal integrating the reconstruction of macrostructures in the analysis of statements, and the principle interdependence between mathematics and language. Una preocupación en docentes de básica primaria en Colombia es el bajo desempeño de los estudiantes en el área de matemáticas y en las pruebas de estado, pues a pesar de que existe aptitud en la solución de algoritmos, hay dificultad en los procesos de comprensión de los enunciados de los problemas matemáticos. El propósito principal de este artículo es compartir una propuesta metodológica que contribuya al mejoramiento de los niveles de comprensión y resolución de problemas matemáticos, desde el concepto de macroestructura textual, integrando las áreas de matemáticas y lenguaje. El proceso investigativo de carácter cualitativo se desarrolló en el marco de la investigación acción; contó con la revisión y fundamentación teórica y tres fases claves: el diagnóstico, el análisis de la información y, con base en estos dos, la elaboración de la propuesta metodológica. Como resultados principales se presenta: El diagnóstico de las dificultades y fortalezas a la hora de resolver problemas matemáticos, el diseño de la propuesta metodológica integrando la reconstrucción de macroestructuras en el análisis de enunciados, y el principio de interdependencia entre matemáticas y lenguaje. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 2020-05-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html text/html application/xml https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862 10.19053/22160159.v11.n26.2020.9862 Praxis & Saber; Vol. 11 No. 26 (2020): Educación matemática; e9862 Praxis & Saber; Vol. 11 Núm. 26 (2020): Educación matemática; e9862 Praxis & Saber; Vol. 11 No 26 (2020): Educación matemática; e9862 Praxis & Saber; V. 11 N. 26 (2020): Educación matemática; e9862 Praxis & Saber; v. 11 n. 26 (2020): Educación matemática; e9862 2462-8603 2216-0159 spa https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862/9291 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862/9292 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862/9293 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862/10362 Derechos de autor 2020 Leidi Viviana Montero, Jair Andrés Mahecha
spellingShingle Español
Resolución de problemas
comprensión
matemáticas
lenguaje
Montero, Leidi Viviana
Mahecha, Jair Andrés
Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto
title Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto
title_full Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto
title_fullStr Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto
title_full_unstemmed Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto
title_short Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto
title_sort comprension y resolucion de problemas matematicos desde la macroestructura del texto
topic Español
Resolución de problemas
comprensión
matemáticas
lenguaje
topic_facet Español
Resolución de problemas
comprensión
matemáticas
lenguaje
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9862
work_keys_str_mv AT monteroleidiviviana comprensionyresoluciondeproblemasmatematicosdesdelamacroestructuradeltexto
AT mahechajairandres comprensionyresoluciondeproblemasmatematicosdesdelamacroestructuradeltexto